ارزشیابی محتوای درس تاریخ ادبیات دوره دوم متوسطه بر اساس مؤلفه های "جامعیت" و "صحت و اعتبار علمی"
(ندگان)پدیدآور
قمری, حیدرنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش، در پی ارزیابی محتوای درس تاریخ ادبیات دوره دوم متوسطه (سال دوم و سوم آموزش متوسطه، رشته ادبیات و علوم انسانی) با هدف ترسیم وضعیت موجود دوکتاب در قالب دو مؤلفه "جامعیت" و "صحت و اعتبار علمی" بود. پژوهش از نوع ارزشیابی، و با الگوی "مبتنی بر نظر خبرگان" است. جمعیت آماری آن شامل متخصصان تاریخ ادبیات، و دبیران دو کتاب تاریخ ادبیات در سال تحصیلی 94 - 1393 بوده است. حجم نمونه پژوهش 642 نفر بود. محقق، 5 استان مورد مطالعه را شامل تهران، سمنان، قم، کرمان، و کرمانشاه، به روش تحلیل خوشهای انتخاب نمود. ابزارهای جمعآوری اطلاعات شامل فرم مصاحبه با متخصصان تاریخ ادبیات ایران، فرم مصاحبه با متخصصان تاریخ ادبیات جهان، و پرسشنامه دبیران بود. روایی پرسشنامه دبیران از طریق روایی محتوایی و با استفاده از نظرات چند نفر از متخصصان موضوعی تعیین شد و پایایی آن از طریق برآورد ضریب همسانی درونی آلفای کرونباخ برابر با 89/0 تعیین شد. یافتهها نشان میدهد دو کتاب در زمینههایی، فاقد جامعیتاند و صحت و اعتبار علمی آنها نیز در سطح مطلوب نیست.
کلید واژگان
ارزشیابیجامعیت
دوم و سوم متوسطه
صحت علمی
کتاب درسی تاریخ ادبیات
شماره نشریه
42تاریخ نشر
2016-11-211395-09-01




