تحلیل مقایسه ای هژمونی فرهنگی در برنامه درسی پنهان متون بینالمللی آموزش زبان انگلیسی
(ندگان)پدیدآور
عالی, مرضیهدهقانی, مرضیهحجی زواره ای, راحلهنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
تحلیل مقایسهای متون آموزش زبان انگلیسی در مؤسسات آموزشی که عموماً توسط ناشران امریکایی و اروپایی در جهان به چاپ میرسد، هدف اصلی این مقاله است. زیرا متون آموزشی یکی از اثر بخشترین عناصر تربیتی اثرگذار بر نگرشهای دانشآموزان نسبت به سایر کشورها است که لازم است از نظر تأثیر و تأثر آنها مورد بررسی قرار گیرد. یکی از مفاهیمی که میتواند مبنای چنین تحلیلی قرار گیرد مفهوم هژمونی فرهنگی است که در آن یک گفتمان سعی میکند با طرد و حذف سایر گفتمانهای رغیب بر آنها چیره شود. بر این مبنا ابتدا با استفاده از روش مطالعه کتابخانهای ریزمؤلفههای هژمونی فرهنگی، جهت تحلیل در متون آموزشی بر اساس نظر صاحبنظران استخراج گردید و سپس محتوای کتابهای پرکاربرد آمورش زبان انگلیسی در آموزشگاهها از نظر مؤلفههای هژمونی فرهنگی مورد تحلیل قرار گرفت. مطالعه اسناد پیرامون هژمونی فرهنگی و دادههای حاصل از تحلیل محتوای متون این کتابها حاکی از آن بود که برخی کتابهای آموزش زبان انگلیسی رایج در مؤسسات آموزش زبان انگلیسی، مانند کتابهای سری امریکن فایل اینگلیش نسبت به سایر کتابها به شدت هژمونیک بوده و مجموعه کتابهای آموزشی اکتیو اسکیلز اگر چه در تحلیل هژمونیک بودند، اما بار هژمونیک کمتری داشتند.
کلید واژگان
هژمونی فرهنگیمتون بین المللی آموزش زبان انگلیسی
برتری دانشی
برتری سبک زندگی فردی و اجتماعی
برتری زبانی و نژادی
جاذبه های گردشگری و مهاجرت
شماره نشریه
43تاریخ نشر
2017-02-191395-12-01
ناشر
انجمن مطالعات برنامه درسی ایرانسازمان پدید آورنده
عضو هیات علمی گروه مبانی فلسفی- اجتماعی دانشگاه تهرانهیات علمی گروه روش ها و برنامه های آموزشی و درسی دانشگاه تهران
دانشجوی کارشناسی ارشد مترجمی زبان انگلیسی دانشگاه خاتم




