• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات برنامه درسی
    • دوره 11, شماره 43
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات برنامه درسی
    • دوره 11, شماره 43
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تحلیل مقایسه ای هژمونی فرهنگی در برنامه درسی پنهان متون بین‌المللی آموزش زبان انگلیسی

    (ندگان)پدیدآور
    عالی, مرضیهدهقانی, مرضیهحجی زواره ای, راحله
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.012 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    تحلیل مقایسه­ای متون آموزش زبان انگلیسی در مؤسسات آموزشی که عموماً توسط ناشران امریکایی و اروپایی در جهان به چاپ می­رسد، هدف اصلی این مقاله است. زیرا متون آموزشی یکی از اثر بخش­ترین عناصر تربیتی اثرگذار بر نگرش­های دانش‌آموزان نسبت به سایر کشورها است که لازم است از نظر تأثیر و تأثر آنها مورد بررسی قرار گیرد. یکی از مفاهیمی که می­تواند مبنای چنین تحلیلی قرار گیرد مفهوم هژمونی فرهنگی است که در آن یک گفتمان سعی می­کند با طرد و حذف سایر گفتمان­های رغیب بر آنها چیره شود. بر این مبنا ابتدا با استفاده از روش مطالعه کتابخانه­ای ریزمؤلفه­های هژمونی فرهنگی، جهت تحلیل در متون آموزشی بر اساس نظر صاحب‌نظران استخراج گردید و سپس محتوای کتاب‌های پر­کاربرد آمورش زبان انگلیسی در آموزشگاه­ها از نظر مؤلفه‌های هژمونی فرهنگی مورد تحلیل قرار گرفت. مطالعه اسناد پیرامون هژمونی فرهنگی و داده­های حاصل از تحلیل محتوای متون این کتاب‌ها حاکی از آن بود که برخی کتاب­های آموزش زبان انگلیسی رایج در مؤسسات آموزش زبان انگلیسی، مانند کتاب­های سری  امریکن فایل اینگلیش نسبت به سایر کتاب­ها به شدت هژمونیک بوده و مجموعه کتاب‌های آموزشی  اکتیو اسکیلز اگر چه در تحلیل هژمونیک بودند، اما بار هژمونیک کمتری داشتند.
    کلید واژگان
    هژمونی فرهنگی
    متون بین المللی آموزش زبان انگلیسی
    برتری دانشی
    برتری سبک زندگی فردی و اجتماعی
    برتری زبانی و نژادی
    جاذبه های گردشگری و مهاجرت

    شماره نشریه
    43
    تاریخ نشر
    2017-02-19
    1395-12-01
    ناشر
    انجمن مطالعات برنامه درسی ایران
    سازمان پدید آورنده
    عضو هیات علمی گروه مبانی فلسفی- اجتماعی دانشگاه تهران
    هیات علمی گروه روش ها و برنامه های آموزشی و درسی دانشگاه تهران
    دانشجوی کارشناسی ارشد مترجمی زبان انگلیسی دانشگاه خاتم

    شاپا
    1735-4986
    URI
    http://www.jcsicsa.ir/article_60622.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/352537

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب