• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات برنامه درسی
    • دوره 12, شماره 44
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات برنامه درسی
    • دوره 12, شماره 44
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تعیین شایستگی‌های پایه مورد انتظار از دانش‌آموزان پایه هشتم در علوم تجربی و مقایسه آن‌ها با تأکیدات برنامه درسی علوم ایران

    (ندگان)پدیدآور
    کبیری, مسعودقاضی طباطبایی, محمودبازرگان, عباس
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    507.1کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    ترسیم دستاوردهای یادگیری اهمیت زیادی در برنامه‌ریزی برای آموزش علوم دارد. این مقاله به تعیین شایستگی‌های مورد انتظار از دانش‌آموزان در آموزش علوم می‌پردازد. بدین منظور با انجام یک مطالعه مروری منظم روی سه دسته منابعِ مربوط به نهادهای بین‌المللی در آموزش علوم، برنامه‌های درسی علوم و سنجش‌های کلان مقیاس، 22 شایستگی‌ استخراج شده و در قالب پنج گروهِ شایستگی‌های دانشی و کاربردی، مفاهیم سطح بالا، کار با مدل‌ها و نمودارها، کاوشگری علمی و نگرش دانش‌آموزان دسته‌بندی و سپس با تأکیدات برنامه درسی علوم ایران مقایسه شدند. نتایج نشان داد که اگر چه برخی از شایستگی‌ها مورد تأکید برنامه درسی علوم ایران قرار گرفته است ولی یازده شایستگیِ استفاده از علوم، دانش به‌کارگیری ابزار علمی و انجام عملیات ریاضی در شایستگی‌های دانشی و کاربردی، تلفیق دانش، تبیین علمی پدیده‌های طبیعی و نقد دیگران در شایستگی‌های مفاهیم سطح بالا، استفاده از مدل‌ها در شایستگی‌های کار با مدل‌ها و نمودارها، ارزشیابی شواهد و استدلال علمی در شایستگی‌های کاوشگری علمی و حمایت از کاوشگری به‌همراه دیدگاه تردیدآمیز به علم در شایستگی‌های نگرشی مورد تأکید برنامه درسی علوم ایران قرار نگرفته بود. لذا پیشنهاد می‌شود در تغییر برنامه درسی علوم به این شایستگی‌ها توجه خاص گردد.
    کلید واژگان
    علوم تجربی
    آموزش علوم
    شایستگی‌های دانش‌آموزان
    برنامه درسی علوم تجربی

    شماره نشریه
    44
    تاریخ نشر
    2017-05-22
    1396-03-01
    ناشر
    انجمن مطالعات برنامه درسی ایران
    سازمان پدید آورنده
    پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش وابسته به سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی
    دانشگاه تهران
    دانشگاه تهران

    شاپا
    1735-4986
    URI
    http://www.jcsicsa.ir/article_60616.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/352534

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب