| dc.contributor.author | خاکباز, عظیمه سادات | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T08:59:23Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T08:59:23Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T08:59:23Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T08:59:23Z | |
| dc.date.issued | 2016-02-20 | en_US |
| dc.date.issued | 1394-12-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2015-07-25 | en_US |
| dc.date.submitted | 1394-05-03 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | خاکباز, عظیمه سادات. (1394). چگونگی توسعه دانش محتوایی- تربیتی برای تدریس ریاضی دانشگاهی. دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی, 6(12), 71-98. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2538-2241 | |
| dc.identifier.uri | http://www.icsajournal.ir/article_16435.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/352498 | |
| dc.description.abstract | <strong>چکیده: </strong>اعضای هیئت علمی دانشگاه در حرفه خود، با سه نقش عمده پژوهش، تدریس و خدمات درگیرند. تمرکز آموزش عالی بر پژوهش، موجب کمرنگشدن تدریس در بین هیئت علمی شده و اطلاعات اندکی در مورد چیستی و چگونگیِ توسعه دانش تدریسی در آموزش عالی، موجود است. از سوی دیگر دانش تدریس، نوعی از دانش عملی است و همین، باعث پیچیدگی مطالعه آن شده است. مدلهای مختلفی برای بررسی دانش عملی تدریس ارائه شده که پژوهش حاضر، مبتنی بر مدل دانش محتوایی- تربیتی انجام شد که با ماهیت رشتهای بودن تدریس در آموزش عالی، مطابقت دارد. این پژوهش با هدف بررسی چگونگی توسعه دانش تدریسی استادان ریاضی و به روش پدیدارشناسی انجام شد و دادههای آن، از طریق مصاحبههای نیمهساختاری با تعدادی از مدرسان رشته ریاضی جمعآوری شد. نتایج این پژوهش نشان داد که اغلب مدرسان، از طریق الگوگیری، تکرار درس، جزوهها و کتابهای ریاضی، دانشجویان، همکاران، تجربههای دوران دانشجویی، منابع و مستندات آموزشی و هدایتگری، دانش محتوایی- تربیتی خود را توسعه میدهد ومسیر این توسعه، از سمت دانش محتوایی به یادگیرنده است و توجه به این منابع در طول مسیر، برای توسعه دانش محتوایی- تربیتی، نیاز به عامل دیگری به نام تأمل بر عمل دارد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 381 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | انجمن مطالعات برنامه درسی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of higher education curriculum studies | en_US |
| dc.subject | دانش محتوایی- تربیتی | fa_IR |
| dc.subject | دانش عملی تدریس | fa_IR |
| dc.subject | آموزش ریاضی دانشگاهی | fa_IR |
| dc.subject | توسعه دانش تدریسی | fa_IR |
| dc.title | چگونگی توسعه دانش محتوایی- تربیتی برای تدریس ریاضی دانشگاهی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه بوعلی سینا همدان | fa_IR |
| dc.citation.volume | 6 | |
| dc.citation.issue | 12 | |
| dc.citation.spage | 71 | |
| dc.citation.epage | 98 | |