• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
    • دوره 6, شماره 12
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
    • دوره 6, شماره 12
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    نقش استدلال‌های ترکیبیاتی در آموزش ریاضی دانشگاهی

    (ندگان)پدیدآور
    رضایی, مانی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    432.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    چکیده: در حل مسایل ترکیبیات در ریاضی، تنوع روش‌های ترکیبیاتی برای اثبات قضیه‌ها و استفاده از ابزارهای مختلف برای ارائه راه حل‌های گوناگون، موجب می‌شود که مسیر استدلال‌های ترکیبیاتی به راه‌های ابتکاری شباهت بیشتری داشته باشند تا به یک رَوِیه عمومی، مانند آنچه که در مباحثی مانند جبر یا آنالیز به چشم می‌خورد. این ویژگی موجب می‌شود که بسیاری از یادگیرندگان، با هدف به‌دست آوردن رویه‌های کلی، برای رده‌بندی مسئله‌های ترکیبیاتی تلاش کنند. مشاهدات تجربی نشان می‌دهد که معمولاً آنان در مسیر این تلاش، ابتدا مسئله‌های ترکیبیاتی را دسته‌بندی می‌کنند و سپس، یک فرمول برای هر حالت به‌خاطر می‌سپارند. مشکل زمانی آشکار می‌شود که تعداد حالت‌ها بیش از حدی است که یادگیرنده بتواند از آن‌ها، به‌عنوان رویه‌ای کارآمد استفاده کند. مطالعه حاضر، در ادامه پژوهشی در خصوص یادگیری مباحث ترکیبیات است که با هدف شناسایی چگونگی توسعه تفکر ترکیبیاتی انجام شده است. در این مقاله، استفاده از استدلال‌های ترکیبیاتی در آموزش، به‌عنوان آخرین گام شناخته شده در تفکر ترکیبیاتی، مورد مطالعه قرار گرفته است.
    کلید واژگان
    اثبات ریاضی
    استدلال ترکیبیاتی
    تفکر ترکیبیاتی
    حل مسئله
    روش تدریس ریاضی دانشگاهی

    شماره نشریه
    12
    تاریخ نشر
    2016-02-20
    1394-12-01
    ناشر
    انجمن مطالعات برنامه درسی
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه شهید بهشتی

    شاپا
    2538-2241
    URI
    http://www.icsajournal.ir/article_16434.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/352497

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب