• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
    • دوره 10, شماره 20
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
    • دوره 10, شماره 20
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    کاوش تجربه کمال گرایانه دانشجویان دکتری از برنامه های درسی آموخته شده دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز: یک مطالعه پدیدارشناسانه

    (ندگان)پدیدآور
    محمدی, مهدیعزیزی, رامین
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    414.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف از انجام این پژوهش، کشف تجارب کمال‌گرایانه دانشجویان دکتری دانشکده علوم‌تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شیراز از برنامه‌های درسی آموخته‌شده این دانشکده بود. طرح پژوهشی در این مطالعه از نوع کیفی و روش مورد استفاده از نوع پدیدارشناسی بود. مشارکت‌کنندگان بالقوه این پژوهش، دانشجویان دکتری رشته‌های مختلف دانشکده علوم‌تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز بودند که با رویکرد نمونه‌گیری هدفمند با تکنیک معیار، تعداد 36 نفر از آن ها انتخاب گردید. روش گردآوری داده‌های این پژوهش، مصاحبه نیمه ساختاریافته وارائه پرسشنامه های بازپاسخ بارویکرد بافت نگارانه بود. پس‌از دسته‌بندی، کدگذاری داده‌ها و تحلیل مضامین صورت گرفت. ‌یافته‌های این پژوهش حاکی از آن بود پیامدهای حاصل از تجارب کمال‌گرایی این دانشجویان در چهار مضمون سازمان‌دهنده سطح اول تقسیم‌بندی شدند که شامل اهداف خودمدار، اهداف دگرمدار، اهداف جامعه‌مدار و کمال‌گرایی منفی است. اهداف خودمدار، دگرمدار و جامعه‌مدار هریک دارای چهار مضمون سازمان‌دهنده سطح دوم شامل اهداف علمی، تحصیلی، شخصیتی-اخلاقی و حرفه‌ای تقسیم شدند. همچنین کمال‌گرایی منفی خود دارای دو مضمون سازمان‌دهنده سطح دوم با عناوین موانع شخصی عدم تحقق کمال و موانع تحصیلی عدم تحقق کمال تقسم‌بندی شدند. نتایج این پژوهش نشان‌داد که پیامدهای حاصل از تجارب کمال دانشجویان، به‌طور‌کلی به پنج پیامد علمی، تحصیلی، حرفه‌ای، شخصیتی/ اخلاقی و پیامدهای منفی تقسیم‌بندی شدند.
    کلید واژگان
    کمال
    کمال گرایی
    برنامه درسی اجراشده
    دستاوردهای تحصیلی

    شماره نشریه
    20
    تاریخ نشر
    2020-02-20
    1398-12-01
    ناشر
    انجمن مطالعات برنامه درسی
    سازمان پدید آورنده
    عضو هیات علمی دانشگاه شیراز
    دانش‌آموخته‌ی کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی درسی دانشگاه شیراز

    شاپا
    2538-2241
    URI
    http://www.icsajournal.ir/article_99447.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/352463

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب