تبیین دیدگاه صاحب نظران دربارۀ عناصر برنامهدرسی آموزش هنر برای ارائه الگوی برنامهدرسی تربیت معلم هنر (آموزش عالی)
(ندگان)پدیدآور
مهدیزاده تهرانی, آیدینعصاره, علیرضامهرمحمدی, محمودامام جمعه, محمدرضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش با هدف تبیین دیدگاههای صاحبنظران دربارۀ عناصر برنامهدرسی تربیت معلم هنر (آموزش عالی) به منظور طراحی الگوی یک برنامهدرسی صلاحیت محور تربیت معلم هنر در آموزش عالی است. در پاسخ به این هدف، با استفاده از رویکرد کیفی اکتشافی و روش نظریه زمینهای، با ۱۵ نفر از صاحبنظران حوزۀ برنامهدرسی و آموزش هنر که بر اساس نمونهگیری گلوله برفی، تا حد اشباع محتوایی مصاحبه نیمهساختاریافته به عمل آمد. دادههای اولیه با نرمافزار تحلیل کیفی مکس کیو دی آ نسخه 11 طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی تجزیه و تحلیل شدند. یافتههای پژوهش و همچنین دلالتهای متناظر با عناصر دهگانه الگوی برنامهدرسی اکـر مستخرج از تحلیل مصاحبهها بهعنوان مبانی الگوی مفهومی برنامهدرسی یادشده تبیین شد. الگوی برنامهدرسی پیشنهادی این پژوهش در تربیت معلم بر اصل تلفیق و ترکیب، کثرت گرایی شناختی و عرصۀ مکاشفه هنری تکیه دارد. منطق این الگو شامل (مکاشفه هنری، یادگیری در عمل، اعتبار تخصصی، ارتباط گرایی، مشارکت و نقش فعال معلم) است و عناصر نه گانه برنامه درسی آن متناسب با آنچه حاصل از نتایج مصاحبه های صورت گرفته بوده است طراحی شده است. الگوی بهدست آمده میتواند مبنایی برای طراحی برنامه درسی تربیت معلم هنر در مراکز آموزش عالی و مراکز تربیت معلم باشد.
کلید واژگان
آموزش هنرآموزش عالی
الگوی برنامهدرسی
عناصر برنامه درسی
اکـر
برنامهدرسی صلاحیت محور
شماره نشریه
19تاریخ نشر
2019-05-221398-03-01
ناشر
انجمن مطالعات برنامه درسیسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری رشته ی برنامه ریزی درسی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییاستاد/دانشگاه تهران مرکز
دانشگاه تربیت مدرس
دکترای برنامه ریزی درسی و دانشیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
شاپا
2538-2241Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
در آمدی بر پایه های نظری وگونه بندی نظریه های برنامه ریزی با تاکید ویژه بر برنامه ریزی شهری
دانشپور, دکتر زهره (پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران, 2003-09-23)
-
برنامه درسی پوچ: مغفول یا بیاثر؟
رضایی, حبیب اله؛ یمانی, نیکو (دانشگاه علوم پزشکی اصفهان, 2017-04-01)مقدمه: یکی از انواع برنامه درسی، برنامه درسی پوچ است. در ارتباط با این نوع برنامه درسی پژوهشهای اندکی در سطح جهان صورت گرفته است و این امر نشان از بیتوجهی پژوهشگران به این مفهوم است. هدف از این مطالعه، مروری بر مفهوم ...
-
بررسی نقش وقابلیت های سیمای (تلویزیون) ایلام در تولید برنامه های پیشگیرانه امنیت محور
اسدی, علی (فرماندهی انتظامی استان ایلام*دفتر تحقیقات کاربردی, 2018-06-22)چکیده امنیت از نیازها و انگیزههای اساسی انسان میباشد، به طوری که با زوال آن آرامش خاطر انسان سلب میشود و تشویش و ناآرامی جای آن را میگیرد. هدف اصلی این مقاله بررسی نقش صدا وسیما (تلویزیون) در تولید برنامه های پیشگیرانه ...




