• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
    • دوره 10, شماره 19
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
    • دوره 10, شماره 19
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تبیین دیدگاه صاحب نظران دربارۀ عناصر برنامه‌درسی آموزش هنر برای ارائه الگوی برنامه‌درسی تربیت معلم هنر (آموزش عالی)

    (ندگان)پدیدآور
    مهدیزاده تهرانی, آیدینعصاره, علیرضامهرمحمدی, محمودامام جمعه, محمدرضا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    743.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    این پژوهش با هدف تبیین دیدگاه‌های صاحب­نظران دربارۀ عناصر برنامه‌درسی تربیت معلم هنر (آموزش عالی) به منظور طراحی الگوی یک برنامه­درسی صلاحیت محور تربیت معلم هنر در آموزش عالی است. در پاسخ به این هدف، با استفاده از رویکرد کیفی اکتشافی و روش نظریه زمینه‌ای، با ۱۵ نفر از صاحب­نظران حوزۀ برنامه­درسی و آموزش هنر که بر اساس نمونه‌گیری گلوله برفی، تا حد اشباع محتوایی مصاحبه نیمه‌ساختاریافته به عمل آمد. داده‌های اولیه با نرم­افزار تحلیل کیفی مکس کیو دی آ نسخه 11 طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌های پژوهش و همچنین دلالت‌های متناظر با عناصر دهگانه الگوی برنامه­درسی اکـر مستخرج از تحلیل مصاحبه­ها به­عنوان مبانی الگوی مفهومی برنامه­درسی یادشده تبیین شد. الگوی برنامه‌درسی پیشنهادی این پژوهش در تربیت معلم بر اصل تلفیق و ترکیب، کثرت گرایی شناختی و عرصۀ مکاشفه هنری تکیه دارد. منطق این الگو شامل (مکاشفه هنری، یادگیری در عمل، اعتبار تخصصی، ارتباط گرایی، مشارکت و نقش فعال معلم) است و عناصر نه گانه برنامه درسی آن متناسب با آنچه حاصل از نتایج مصاحبه های صورت گرفته بوده است طراحی شده است. الگوی به­دست آمده می­تواند مبنایی برای طراحی برنامه درسی تربیت معلم هنر در مراکز آموزش عالی و مراکز تربیت معلم باشد.
    کلید واژگان
    آموزش هنر
    آموزش عالی
    الگوی برنامه‌درسی
    عناصر برنامه درسی
    اکـر
    برنامه‌درسی صلاحیت محور

    شماره نشریه
    19
    تاریخ نشر
    2019-05-22
    1398-03-01
    ناشر
    انجمن مطالعات برنامه درسی
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری رشته ی برنامه ریزی درسی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
    استاد/دانشگاه تهران مرکز
    دانشگاه تربیت مدرس
    دکترای برنامه ریزی درسی و دانشیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی

    شاپا
    2538-2241
    URI
    http://www.icsajournal.ir/article_89088.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/352448

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • در آمدی بر پایه های نظری وگونه بندی نظریه های برنامه ریزی با تاکید ویژه بر برنامه ریزی شهری 

      دانشپور, دکتر زهره (پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران, 2003-09-23)

    • برنامه درسی پوچ: مغفول یا بی‌اثر؟ 

      رضایی, حبیب اله؛ یمانی, نیکو (دانشگاه علوم پزشکی اصفهان, 2017-04-01)
      مقدمه: یکی از انواع برنامه درسی، برنامه درسی پوچ است. در ارتباط با این نوع برنامه درسی پژوهش‌های اندکی در سطح جهان صورت گرفته است و این امر نشان از بی‌توجهی پژوهشگران به این مفهوم است. هدف از این مطالعه، مروری بر مفهوم ...

    • بررسی نقش وقابلیت های سیمای (تلویزیون) ایلام در تولید برنامه های پیشگیرانه امنیت محور 

      اسدی, علی (فرماندهی انتظامی استان ایلام*دفتر تحقیقات کاربردی, 2018-06-22)
      چکیده امنیت از نیازها و انگیزه‌های اساسی انسان می‌باشد، به طوری که با زوال آن آرامش خاطر انسان سلب می‌شود و تشویش و ناآرامی جای آن را می‌گیرد. هدف اصلی این مقاله بررسی نقش صدا وسیما (تلویزیون) در تولید برنامه های پیشگیرانه ...

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب