شکلگیری و تکوین یک برنامه بینرشتهای دوره تحصیلات تکمیلی: آموزش ریاضی در ایران
(ندگان)پدیدآور
گویا, زهراغلام آزاد, سهیلانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
آموزش ریاضی به عنوان یک دیسیپلین مستقل دانشگاهی، زاییده نیازهای به وجود آمده از اواسط قرن بیستم است. در این مقاله، ابتدا به ایده دانشگاه و تفاوت آن با آموزش عمومی، الزامات تأسیس دیسیپلینهای دانشگاهی و به خصوص، ویژگیهای «بینرشتهای» بودن یک رشته پرداخته میشود. بعد از آن، ماهیت دیسیپلین آموزش ریاضی به عنوان یک مورد خاص «بینرشتهای»، مورد بررسی قرار میگیرد. آنگاه، با اشاره به سیر تاریخی شکلگیری دورههای کارشناسی ارشد و دکتری آموزش ریاضی در جهان، به همین سیر در ایران، توجه میشود. این روند از سال 1373 شروع شد و تا تصویب برنامه دوره کارشناسی ارشد در سال 1378، که به عنوان یکی از اولین رشتههای بینرشتهای در حوزه علوم پایه، به تصویب رسید، ادامه مییابد. پس از آن، فرایند بازنگری این دوره و حرکت به سوی تأسیس دوره دکتری آموزش ریاضی، با در نظر گرفتن ملاحظات گفته شده، بازخوانی میشود.
کلید واژگان
دیسیپلین دانشگاهی- دیسیپلین آموزش ریاضی- برنامه درسی بینرشتهای- سیر تاریخی شکلگیری دورههای کارشناسی ارشد و دکتری آموزش ریاضیشماره نشریه
14تاریخ نشر
2017-02-191395-12-01
ناشر
انجمن مطالعات برنامه درسیسازمان پدید آورنده
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتیهیئت علمی موسسه پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش




