• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
    • دوره 7, شماره 14
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
    • دوره 7, شماره 14
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    شکل‌گیری و تکوین یک برنامه بین‌رشته‌ای دوره تحصیلات تکمیلی: آموزش ریاضی در ایران

    (ندگان)پدیدآور
    گویا, زهراغلام آزاد, سهیلا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    717.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    آموزش ریاضی به عنوان یک دیسیپلین مستقل دانشگاهی، زاییده نیازهای به وجود آمده از اواسط قرن بیستم است. در این مقاله، ابتدا به ایده دانشگاه و تفاوت آن با آموزش عمومی، الزامات تأسیس دیسیپلین­های دانشگاهی و به خصوص، ویژگی­های «بین‌رشته‌ای» بودن یک رشته‌ پرداخته می­شود. بعد از آن، ماهیت دیسیپلین آموزش ریاضی به عنوان یک مورد خاص «بین‌رشته‌ای»، مورد بررسی قرار می­گیرد. آن­گاه، با اشاره به سیر تاریخی شکل­گیری دوره­های کارشناسی ارشد و دکتری آموزش ریاضی در جهان، به همین سیر در ایران، توجه می­شود. این روند از سال 1373 شروع شد و تا تصویب برنامه دوره کارشناسی ارشد در سال 1378، که به عنوان یکی از اولین رشته­های بین­رشته­ای در حوزه علوم پایه، به تصویب رسید، ادامه می­یابد. پس از آن، فرایند بازنگری این دوره و حرکت به سوی تأسیس دوره دکتری آموزش ریاضی، با در نظر گرفتن ملاحظات گفته شده، بازخوانی می­شود.
    کلید واژگان
    دیسیپلین دانشگاهی- دیسیپلین آموزش ریاضی- برنامه درسی بین‌رشته‌ای- سیر تاریخی شکل‌گیری دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری آموزش ریاضی

    شماره نشریه
    14
    تاریخ نشر
    2017-02-19
    1395-12-01
    ناشر
    انجمن مطالعات برنامه درسی
    سازمان پدید آورنده
    عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی
    هیئت علمی موسسه پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش

    شاپا
    2538-2241
    URI
    http://www.icsajournal.ir/article_50075.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/352421

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب