سنتزپژوهی چالشهای برنامههای درسی آموزش عالی کشور در دهه اخیر و راهکارهای پیش رو
(ندگان)پدیدآور
کاویانی, حسننصر, احمدرضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بررسی مسائل پیش روی آموزش عالی نشان میدهد که دانشگاهها در هزاره سوم با چالشهای عظیمی رو به رو هستند. از این رو، پژوهش حاضر با هدف شناسایی چالشهای برنامههای درسی آموزش عالی کشور در دهه اخیر و راهکارهای رفع آن انجام شد. مطالعه حاضر از نوع کیفی و از روش سنتزپژوهی استفاده شد. معیار ورود پژوهشها در این مطالعه مرتبط بودن با هدف پژوهش و اجرای آن در آموزش عالی کشور در دهه اخیر(1384 تا 1394) بوده است. برای فراهم آوردن اطلاعات مورد نیاز، از فرم کاربرگ و جهت اطمینان از میزان پایایی از ضریب کاپای کوهن استفاده شد. همچنین جهت تحلیل دادهها از روش های کدگذاری باز و محوری از نرم افزار Nvivo-8 استفاده شد. یافتهها نشان داد نظام برنامه ریزی درسی آموزش عالی کشور در دهه اخیر با سیزده چالش عمده از جمله، بیناللملیسازی برنامه درسی؛ برنامه درسی مبتنی بر جامعه یادگیری؛ ارزشیابی برنامههای درسی؛ مغفول ماندن سیاستهای قومی و چندفرهنگی؛ بعد کیفی تدریس؛ اعتبارسنجی برنامههای درسی؛ جهانی شدن؛ برنامهریزی درسی غیرمتمرکز؛ رشد انواع تفکر؛ یادگیری چگونه یادگرفتن و راهبردهای یاددهی-یادگیری؛ چالشهای محتوایی، برنامه درسی میان رشتهای و کاربست فن آوری اطلاعات در برنامه درسی مواجهه بوده است. علاوه بر این، سنتز راهکارهای پیشنهادی برای رفع این چالشها نیز ارائه شد.
کلید واژگان
چالشهاراهکارها
برنامه درسی آموزش عالی
سنتزپژوهی
شماره نشریه
13تاریخ نشر
2016-08-221395-06-01
ناشر
انجمن مطالعات برنامه درسیسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان. استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی-دانشگاه اصفهان




