نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorجلالی, مهدیfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T08:58:57Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T08:58:57Z
dc.date.available1399-07-09T08:58:57Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T08:58:57Z
dc.date.issued2019-02-20en_US
dc.date.issued1397-12-01fa_IR
dc.date.submitted2018-08-16en_US
dc.date.submitted1397-05-25fa_IR
dc.identifier.citationجلالی, مهدی. (1397). بررسی تطبیقی هویت قومی و هویت ملی در میان دانش‌آموزان ترک آذری زبان و کردزبان (مطالعه موردی شهرستان میاندوآب). فصلنامه علمی- پژوهشی مطالعات میان فرهنگی, 13(37), 71-93.fa_IR
dc.identifier.issn1735-8663
dc.identifier.urihttp://icsq.journals.iau.ir/article_668583.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/352356
dc.description.abstractایران کشوری با تنوع قومی است که اقوام مختلف در طول تاریخ، روابط متنوعی با یکدیگر داشته‌اند. انسجام ملی، پیش‌زمینه‌ای برای توسعه کشور محسوب می‌شود. شهرهای چند قومیتی بسیاری در کشور وجود دارند، که اگر در این مناطق تضاد قومیتی وجود داشته باشد، امنیت کشور به خطر افتاده و انسجام ملی متزلزل می‌شود. شهرستان میاندوآب، یکی از مناطق دو قومیتی است که ترک آذری زبانان و کردزبانان را در خود جای‌داده است. اینکه ترک آذری زبانان و کردزبانان، بر کدام نوع هویت بیشتر تأکید می‌کردند، بر شناخت مسئله می‌افزود. در تحقیق حاضر، سؤال اصلی تحقیق بدین شکل مطرح شد: آیا پیوندهای ضعیف بین دو قوم، سبب افزایش انسجام ملی می‌شود؟ با توجه به پیشینه تحقیق و نظریات موجود، فرضیه بدین‌گونه طرح شد: بین پیوندهای ضعیف میان دو گروه قومی و هویت ملی/ قومی رابطه معناداری وجود دارد. روش تحقیق این پژوهش، پیمایشی با استفاده از نمونه‌گیری تصادفی بود. یافته‌های تحقیق نشان داد که با افزایش پیوندهای ضعیف میان دو قوم، هویت ملی نیز افزایش پیدا می‌کند. به عبارتی هر چقدر افراد یک قوم، ارتباط بیشتری با قوم دیگر برقرار کنند، میزان هویت ملی آنها نیز افزایش پیدا می‌کند. همچنین به هراندازه ارتباط افراد یک قوم با افراد قوم دیگر کاهش پیدا کند، میزان هویت قومی آنها نیز افزایش پیدا خواهد کرد. نتیجه تحقیق چنین بود که یکی از مهم‌ترین عوامل تقویت هویت ملی، میزان ارتباط (مخصوصاً روابط ضعیف) بین اقوام است و با افزایش ارتباط بین اقوام، هویت ملی و در پی آن انسجام ملی نیز تقویت می‌شود.fa_IR
dc.format.extent704
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه آزاد اسلامیfa_IR
dc.relation.ispartofفصلنامه علمی- پژوهشی مطالعات میان فرهنگیfa_IR
dc.subjectهویت قومیfa_IR
dc.subjectهویت ملیfa_IR
dc.subjectترک آذری زبانfa_IR
dc.subjectکردزبانfa_IR
dc.subjectشهرستان میاندوآبfa_IR
dc.titleبررسی تطبیقی هویت قومی و هویت ملی در میان دانش‌آموزان ترک آذری زبان و کردزبان (مطالعه موردی شهرستان میاندوآب)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeعلمی_ پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری جامعه شناسی بررسی مسائل اجتماعی ایران دانشگاه شهید بهشتی تهرانfa_IR
dc.citation.volume13
dc.citation.issue37
dc.citation.spage71
dc.citation.epage93


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد