• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی- پژوهشی مطالعات میان فرهنگی
    • دوره 12, شماره 32
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی- پژوهشی مطالعات میان فرهنگی
    • دوره 12, شماره 32
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی تطبیقی مکاتب مطالعات فرهنگی و جامعه‌شناسی فرهنگی

    (ندگان)پدیدآور
    جهانبخش گنجه, صادق
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    921.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    علمی_ پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    فرهنگ، بستری است که تمام رفتارهای پایدار اجتماعی در درون آن صورت می­گیرد. منظور از بستر، محیط غیرمادی ساخته شده انسانی است که شامل ارزش­ها، باورها، آداب و رسوم و غیره است و مهمترین ویژگی آن پایداری و چسبندگی است و به رفتارهای پایدار انسان شکل می­دهد. در حقیقت رفتارهای پایدار انسان نتیجه فرهنگ خاصی است که دارد و تفاوت این رفتارها نتیجه تفاوت فرهنگ­ها است. براین اساس مکاتب و نظریات گوناگونی به فرهنگ و زمینه­های آن‌ها پرداخته­اند. در این مقاله ما در صدد برآمده‌ایم تا دو مکتب مطالعات­فرهنگی و جامعه شناسی­فرهنگی را که ضمن تأثیر­گذاری بر جریان­های موجود در جامعه نقش مهمی را در این راه ایفا کرده­اند، بررسی کنیم. براین اساس در ابتدا مکتب مطالعات­فرهنگی معرفی شده است و در مرحله بعد به معرفی جامعه­شناسی فرهنگی پرداخته­ایم و در پایان مقایسه‌ای بین دو مکتب مذکور از حییث تفاوت­های دو مکتب ذکر شده است. دو مکتب فوق با وجود مشترکاتی مانند خاستگاه مارکسیستی و خاستگاه اروپایی دارای تفاوت‌هایی نیز با هم هستند این تفاوت ها عبارتند از نوع نگاه آن­ها به فرهنگ، موضوع مورد مطالعه آن­ها، تفاوت در مکان­های جغرافیایی متفاوت و نوع رویکرد اتخاذ شده از طرف دو مکتب برای بررسی پدیده­های اجتماعی. براین اساس این مکاتب اگرچه شباهت­هایی باهم دارند اما از نظر هستی­شناسی یعنی نوع نگاه آن­ها به فرهنگ، معرفت­شناسی و روش­شناسی دارای تفاوت­های اساسی با هم دیگر هستند.
    کلید واژگان
    فرهنگ
    مطالعات‌فرهنگی
    جامعه‌شناسی فرهنگی
    تحقیقات میان‌رشته‌ای فرهنگی

    شماره نشریه
    32
    تاریخ نشر
    2017-11-22
    1396-09-01
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری سیاستگذاری فرهنگی، دانشگاه خوارزمی و عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات

    شاپا
    1735-8663
    URI
    http://icsq.journals.iau.ir/article_538530.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/352334

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • طراحی و ارائه الگوی سنجش توسعه فرهنگی در کشور ایران با استفاده از نظریه داده بنیاد 

      عبدی, مصطفی؛ کاوسی, اسماعیل (دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات, 2015-02-20)
      طراحی مدل های سنجش توسعه فرهنگی و به طبع آن شاخص های فرهنگی از جمله ابزار های مهم برای شناخت وضعیت فرهنگی کنونی جامعه، ارزیابی عملکرد و نتایج اجرای برنامه ها و فعالیت های فرهنگی گذشته و نیز تعیین و ترسیم وضعیت فرهنگی مطلوب ...

    • آیندة هویت‌های فرهنگی جمعی با استفاده از روش شبیه‌سازی کامپیوتری 

      عالمی, دکتر مسعود (2005-06-22)
      در پژوهش حاضر ابعاد مسألة «عدم برجستگی هویت فرهنگی جمعی» و برجستگی هویت‌های فرهنگی دینی، ملی، قومی درون‌مرزی و قومی فرامرزی در زمان حال، با استفاده از روش پیمایش در میان مردم عرب خوزستان مورد بررسی قرار گرفته و سپس با ...

    • بررسی رابطه بین هوش فرهنگی و کیفیت زندگی کاری در دانشگاه فرهنگیان منطقه2 کشور 

      جاویدان, لیدا؛ منفردی راز, براتعلی؛ کوهستانی, حسینعلی (دانشگاه فرهنگیان, 2013-07-23)
      پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه بین هوش فرهنگی و کیفیت زندگی کاری در دانشگاهفرهنگیان منطقه2 کشور به عنوان سازمانی دارای تنوع فرهنگی انجام پذیرفته است. روش پژوهشتوصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری تمامی کارکنان دانشگاه ...

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب