بررسی آثار شبکههای اجتماعی بر مشارکت شهروندان تهرانی با مداخله سرمایه فرهنگی و اعتماد اجتماعی
(ندگان)پدیدآور
نورانی آسیابر, زهراشیری, طهمورثعلی محسنی, رضانوع مدرک
Textعلمی_ پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف شبکه اجتماعی فراهم آوردن امکان ارتباط بین سرمایههای فردی است تا از طریق مشارکت به رشد و ارتقای جوامع کمک کند. از سوالات مهم تحقیق حاضر این است که: میزان مشارکت شهروندی بین ساکنان شهر تهران چگونه است؟ و «میزان استفاده از شبکههای اجتماعی در حضور دو متغیر اعتماد اجتماعی و سرمایه فرهنگی تا چه میزان بر مشارکت شهروندان تهرانی موثر است؟» این تحقیق از نوع توصیفی- علی است که از روشپیمایشی استفاده شده است که با نمونهگیری طبقهبندی و خوشهای چند مرحلهای در بین460 شهروند تهرانی بالای 18 سال اجرا گردید. در بررسی رگرسیون چند متغیره یافتههای تحقیق حاکی از آن است تمامی متغیرهای مستقل بر مشارکت تأثیر مستقیم دارند و متغیر سرمایه فرهنگی به عنوان درونیترین متغیر بیشترین تأثیر مستقیم را بر متغیر مشارکت دارد.
کلید واژگان
مشارکتشبکههای اجتماعی
اعتماد اجتماعی
سرمایه فرهنگی
شهروندان تهرانی
شماره نشریه
32تاریخ نشر
2017-11-221396-09-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامیسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری جامعه شناسی سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزدانشیار جامعه شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز،
دانشیار جامعهشناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی




