شناسایی و رتبهبندی عوامل موثر بر مهارتهای فناورانهی معلمین ابتدایی با استفاده از روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی(AHP) : (مطالعهی موردی - شهر گرگان)
(ندگان)پدیدآور
بادله, علیرضاخواجه, محدثهپورقاز, شیرینتوماج, عیدالجلالنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و رتبهبندی عوامل موثر بر مهارتهای فناورانهی معلمین ابتدایی در شهر گرگان در سال تحصیلی 96-97 انجام شده است. روش پژوهش،توصیفی و از نوع پیمایشی میباشد. جامعهی آماری این تحقیق را خبرگان حوزهیفناوری و معلمین مقطعابتدایی شهvگرگان تشکیل میدهند. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از فرایند تحلیلسلسلهمراتبی (AHP) استفاده شده است. با توجه به هدف پژوهش، فرایند تحلیل سلسله مراتبی برای رتبهبندی مهارتهای فناورانهی معلمین روش مفیدی میباشد. بههمین منظور پرسشنامهای بر اساس طرح توماس الساعتی طراحی و پر شده است. پایایی پرسشنامه با نرخ ناسازگاری 04/0 مورد بررسی قرارگرفته است. بنابراین در مقایسات زوجی، سازگاری وجود دارد. آنالیز دادهها با نرم افزارExpert Choice انجام شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که در بین عوامل اصلی، عامل هدایت تحصیلی و شغلی دانشآموزان با وزننسبی 24/0 در رتبه اول، عامل تعاملمعلمین بادانشآموزان و والدین آنان با وزننسبی23/0 در رتبهدوم و عامل طرحدرس الکترونیکی با وزننسبی 22/0 در رتبه سوم اهمیت قرار دارند و در بین عوامل فرعی، عامل تعامل در سامانه توسط کادر مدرسه با وزن نسبی 10/0 رتبه اول، عامل حضور و غیاب به صورت هوشمند با وزننسبی08/0 رتبه دوم و میزان انطباق اهداف سامانههای مدارسهوشمند با محتوایدرس با وزننسبی07/0رتبه سوم اهمیت را به خودشان اختصاص دادهاند.
کلید واژگان
رتبهبندیمهارتهای فناورانهی معلمین ابتدایی
فرایند تحلیل سلسله مراتبی
نرخ ناسازگاری
شماره نشریه
141تاریخ نشر
2020-09-221399-07-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساریIslamic Azad University, Sari Branch
سازمان پدید آورنده
استادیار، گروه علومتربیتی، پردیس آیتالهخامنهای، دانشگاه فرهنگیان، گلستان، ایرانکارشناسی ارشد، روانشناسی عمومی، معلم، گرگان، ایران
دانشجوی کارشناسی، علومتربیتی، دانشگاه فرهنگیان پردیس امام خمینی گرگان، ایران
کارشناس آموزش، آموزش و پرورش شهرستان آق قلا، گلستان، ایران
شاپا
2228-53182345-3710




