نقش رسانه های اجتماعی در رفتار اطلاعیابی دانشآموزان (موردمطالعه: دانشآموزان مقطع متوسطه شهر یزد)
(ندگان)پدیدآور
فلاح تفتی, حامدمنتظری سانیج, فاطمهبیغم, محمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از این پژوهش، بررسی نقش رسانههای اجتماعی در تحریک رفتار اطلاعیابی دانشآموزان مقطع متوسطه شهر یزد بوده است. پژوهش حاضر ازنظر هدف، کاربردی و از منظر رویکرد ،جزء پژوهشهای کمی به شمار میآید. جامعهی آماری این پژوهش را معلمان مقطع متوسطه شهر یزد تشکیل دادند که بر اساس سرشماری آموزشوپرورش در سال ۱۳97 بالغبر 2000 نفر میباشند. بااستفاده از فرمول کوکران تعداد 323 نفر از آنها بهعنوان نمونهی آماری با استفاده از روش نمونهگیری ساده انتخاب شدند. ابزار مورداستفاده در این پژوهش، پرسشنامهی محقق ساخته با طیف لیکرت پنجنایی میباشد. برای تعیین روایی محتوایی این پرسشنامه یک آزمون از قضاوت متخصصان استفاده شد. برای بررسی پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده گردیده است که مقدار آن 0.724 ارزیابی شد. روش آماری این پژوهش، تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیلی است که بهمنظور اعتبارسنجی و پایایی متغیرهای مستقل و وابسته از تحلیلهای ذکرشده استفادهشده است. نتایج این پژوهش حاکی از تأثیر مثبت و معنادار رسانههای اجتماعی بر رفتار اطلاعیابی دانشآموزان است . همچنین یافتههای پژوهش نشان میدهد استفاده از رسانههای اجتماعی موجب کاهش استرس، دسترسی آسان و سریع به منابع اطلاعاتی، افزایش آگاهی در بین دانشآموزان میگردد و نیز یادگیری گروهی را برای آنها به ارمغان میآورد.
کلید واژگان
رسانههای اجتماعیرفتار اطلاعیابی
دورهی متوسطه
دانش آموز
شماره نشریه
440تاریخ نشر
2020-06-211399-04-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساریIslamic Azad University, Sari Branch
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایراندانش آموخته ی مهندسی فناوری اطلاعات-‏تجارت الکترونیک، دانشکده ‏فنی و مهندسی، دانشگاه علم و ‏هنر، یزد، ایران
دانشآموختهی مهندسی فناوری اطلاعات-‏تجارت الکترونیک/ دانشکده ‏فنی و مهندسی/ دانشگاه علم و ‏هنر/ یزد/ ایران
شاپا
2228-53182345-3710




