تأثیر یادگیری الکترونیکی بر مهارتهای ارتباطی دانشجویان
(ندگان)پدیدآور
ساعدی, نرگسسعدی پور, اسماعیلنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
به کمک سیستم مدیریت یادگیری، میتوان به ارایه انواع محتوای تحت وب پرداخت که در سالهای اخیر استقبال زیادی از آن شده است. این مطالعه، با هدف تعیین تأثیر یادگیری الکترونیکی با روش مودل، بر مهارتهای ارتباطی با دو متغیر ابراز وجود و سازگاری اجتماعی دانشجویان است. روش پژوهش، از نوع شبهآزمایشی به همراه گروه کنترل و گواه بوده است. جامعه مورد نظر دانشجویان دانشگاه علامهطباطبایی در سال تحصیلی 96-1395 بودند. از پرسشنامه سازگاری اجتماعی بل (با پایایی 0/89) و پرسشنامه ابراز وجود گمبل و ریجی (با پایایی 0/88) به عنوان ابزار پژوهش استفاده شد. 170 پرسشنامه بین دانشجویان دانشکده روانشناسی توزیع شد و سپس، با توجه به دادههای به دست آمده 50 نفر از کسانیکه دارای پایینترین میزان سازگاری اجتماعی و ابراز وجود بودند، انتخاب شدند. کل افراد انتخاب شده، به صورت تصادفی ساده، در دو گروه آزمایش و کنترل قرارگرفتند. گروه آزمایش هشت جلسه شصت دقیقهای به کمک یادگیری الکترونیکی، آموزش مربوط به مهارتهای ابراز وجود و سازگاری اجتماعی را دریافت کردند و گروه کنترل به شیوه مرسوم آموزش دیدند. دادههای دو گروه به روش کوواریانس تحلیل شدند. نتایج حاکی از اختلاف معنی دار بین گروه کنترل و آزمایش بود و این اختلاف به نفع گروه آزمایش بود. بر اساس این پژوهش میتوان نتیجهگیری کرد که یادگیری الکترونیکی موجب ارتقای مهارت های ارتباطی میشود.
کلید واژگان
یادگیری الکترونیکیابراز وجود
سازگاری اجتماعی
دانشجویان
مدیریت آموزشی
شماره نشریه
428تاریخ نشر
2017-07-231396-05-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساریIslamic Azad University, Sari Branch
سازمان پدید آورنده
دانش آموخته کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایراندانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
شاپا
2228-53182345-3710




