تحلیل محتوای چندرسانهایهای آموزشی درس فیزیک با توجه به اصول چندرسانهای، ساختار و محتوا
(ندگان)پدیدآور
یارمحمدزاده, پیماناسدیان عباس بلاغی, سیروسکرمی, زهرانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از نگارش این مقاله، تحلیل محتوای چندرسانه ای های آموزشی فیزیک سال دوم متوسطه بر اساس اصول چندرسانه ای ها، ساختار و محتوا می باشد. این اصول، شامل اصل مالتی مدیا، همجواری، گفتار، کثرت و شخصی سازی میباشد. این پژوهش به روش کیفی انجام شد. نمونه مورد بررسی، گزیدهای از نرمافزارهای آموزشی درس فیزیک سال دوم دوره متوسطه میباشد. به علت اندک بودن جامعه آماری، کل نرمافزارهای چندرسانه ای (11 نرم افزار) انتخاب و به روش تحلیل محتوا بررسی شدند. در مجموع، 15 مقوله و 97 کد از ابعاد و ویژگیهای زمینه ای، ساختاری و محتوایی نرم افزارهای آموزشی شناسایی و بررسی شدند. مطابق یافته ها، کلاً در چندرسانه ای های مورد بررسی ویژگی زمینه ای مورد توجه بیشتری واقع شده است. در مقوله ساختاری، توجه بیشتر روی بخش مقدماتی و توجه کمتر به مقوله جنبی شده است. در مقوله محتوای اصلی که اصول چندرسانهای مورد بررسی قرار گرفت، اصل های کثرت و گفتار دارای اهمیت بیشتر و اصل شخصی سازی دارای اهمیت کمتری می باشد. هرکدام از این مقوله های شناسایی شده که کمتر به آنها اهمیت داده شده است، می توانند بهعنوان موضوعاتی مستقل در پژوهش های آینده به پژوهشگران یاری رسانند و زمینهساز رفع مشکلات چندرسانه ای های آموزشی و همچنین، شناسایی ابعاد جدید شوند.
کلید واژگان
چندرسانه ایتحلیل محتوا
فیزیک پایه دوم
ساختار
مدیریت آموزشی
شماره نشریه
420تاریخ نشر
2015-07-231394-05-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساریIslamic Azad University, Sari Branch
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایراناستادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
شاپا
2228-53182345-3710




