رواسازی و اعتباریابی نسخه فارسی پرسشنامه اضطراب رایانه دانشآموزان
(ندگان)پدیدآور
رحیمی, مهرکیدالهی, سمانهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
با توجه به گسترش روز افزون بهکارگیری فنآوری در آموزش، مطالعه سازه های مرتبط با نحوه تعامل دانشآموزان با رایانه و سایر ابزارهای فنآوری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. یکی از این سازه های مرتبط، اضطراب رایانه است که باعث ایجاد دلهره، سردرگمی، ترس و در نهایت اجتناب از کار با رایانه می شود. نظر به اهمیت سنجش این سازه در بین کاربران فنآوری در محیط های آموزشی، پژوهش حاضر، به بررسی اعتباریابی و رواسازی مقیاس درجهبندی اضطراب رایانه (Weil & Rosen, 1995) که اساساً برای کاربران محیطهای آموزشی، خصوصاً دانشآموزان طراحی شده، پرداخته است. بدین منظور، نسخه فارسی مقیاس درجهبندی اضطراب رایانه بین 789 دانشآموز دبیرستانی که توسط روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شده بودند، توزیع شد و تحقیق به روش پیمایشی انجام شد. به منظور بررسی ساختار عاملی و اعتبار و روایی پرسشنامه، از روش تحلیل گویه ها (محاسبه ضریب تمییز و روش لوپ)، تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تأییدی و محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه و عاملها استفاده شد. نتیجه تحلیل گویهها نشان داد که 18 گویه از 20 گویه پرسشنامه مناسب استفاده در محاسبات هستند. تحلیل عاملی اکتشافی، 3 عامل را شناسایی نمود. تحلیل عاملی تأییدی نیز نشان داد که الگوی سه عاملی این پرسشنامه برازندگی قابل قبولی با دادهها دارد. اعتبار ابزار با استفاده از روش همسانسازی درونی محاسبه شد و آلفای 90/0 نشان داد که مقیاس از اعتبار خوبی برخوردار است. در نتیجه میتوان گفت نسخه ترجمه شده پرسشنامه برای استفاده در پژوهش های مربوط به فنآوری در بین دانشآموزان ایرانی مقیاس قابل قبولی است.
کلید واژگان
اضطراب رایانهاعتباریابی
رواییسازی
پرسشنامه
شماره نشریه
416تاریخ نشر
2014-07-231393-05-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساریIslamic Azad University, Sari Branch
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه زبان انگلیسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایرانکارشناس ارشد آموزش زبان انگلیسی، اداره آموزش و پرورش استان فارس، شیراز، ایران
شاپا
2228-53182345-3710




