رابطه سیستم فنآوری اطلاعات با خلاقیت کارکنان آموزشی در مدارس
(ندگان)پدیدآور
امامویردی, سجادقهرمانی, جعفرامامویردی, مریمنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش با هدف بررسی رابطه سیستم فنآوری اطلاعات، با خلاقیت مدیران و معلمان دبیرستانهای پسرانه دولتی شهرستان خوی انجام شده است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری، کلیه مدیران و معلمان دبیرستانهای پسرانه شهرستان خوی، به تعداد 270 نفر میباشد. از این مقدار حجم نمونه آماری 140 نفر انتخاب شده، به طوریکه 40 نفر مدیر به روش سرشماری و 100 نفر دبیر به صورت تصادفی ساده انتخاب شده است. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه است که بعد از تأیید روایی پرسشنامه توسط استادان و صاحبنظران و محاسبه پایایی پرسشنامهها (پرسشنامه سیستم فنآوری اطلاعات 89/0 و پرسشنامه خلاقیت 87/0) اجرا گردید. جهت آزمون فرضیهها، از آزمونهای پارامتریک ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون ساده استفاده شد. نتایج به دست آمده از آزمون فرضیهها، نشان داد که تمامی مؤلفههای خلاقیت (سیالی، انعطاف، بسط، ابتکار) رابطه معنیداری با سیستم فنآوری اطلاعات دارند. نتایج رگرسیون نشان داد که سیستم فنآوری اطلاعات، با ضریب تبیین 546/0 و ضریب بتای 515/0، تأثیر مثبت بر روی خلاقیت معلمان و مدیران داشته و به عنوان پیشبینیکننده خلاقیت میباشد. بنابراین، نتایج به دست آمده از تحقیق حاکی از وجود رابطه قوی بین سیستم فنآوری اطلاعات و خلاقیت است و پیادهسازی سیستمهای نوین اطلاعات دانش با تأکید بر سیستم فنآوری اطلاعات در مدارس، از عوامل مهم ایجاد کننده خلاقیت و انعطاف و پرورش ایدههای نو در کارکنان و از بسترهای مهم برای ایجاد مدارس یادگیرنده میباشد.
کلید واژگان
سیستم فنآوری اطلاعاتخلاقیت
انعطافپذیری
نوآوری
کارکنان آموزشی
شماره نشریه
412تاریخ نشر
2013-07-231392-05-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساریIslamic Azad University, Sari Branch
سازمان پدید آورنده
دانشآموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرند، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، مرند، ایراناستادیار، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرند
دانشآموخته کارشناسیارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه ارومیه
شاپا
2228-53182345-3710




