تأثیر کاربرد نرم افزارهای آموزشی در ارتقاء یادگیری مهارتهای اساسی درس هنر
(ندگان)پدیدآور
دائی زاده, حسینضامنی, فرشیدهحسینی روکش, سیدعلینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در عصر اطلاعات و ارتباطات و با ورود فنآوریهای نوین در حوزه آموزش و پرورش، فراگیران با مخاطرات و ریسکهای بیشتری برخورد میکنند و نسبت به نسلهای قبل، نیاز به یادگیری دانش و مهارتهای جامعتر و جدیدتری خواهند داشت. پژوهش حاضر، با هدف بررسی تأثیر کاربرد نرمافزارهای آموزشی در ارتقاء یادگیری مهارتهای اساسی درس هنر دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی در مدارس شهرستان آمل و در سال 1390 اجرا گردید. این پژوهش از نوع شبهآزمایشی بود. جامعه تحقیق 150 کلاس درس پنجم ابتدایی بود. از میان آنها به روش تصادفی ساده دو کلاس 25 نفره انتخاب و دانشآموزان آن به دو گروه آزمایش و شاهد تقسیم شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه (به صورت چکلیست رفتار) بود که مطابق استانداردهای آموزشی دفتر برنامهریزی وزارت آموزش و پرورش تنظیم شده بود که به صورت پیشآزمون و پسآزمون اجرا شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی شامل میانگین و انحراف معیار و در بخش آمار استنباطی از آزمون t گروههای مستقل استفاده شد. مقایسه میانگین نمرات پیشآزمون نشان داد که دو گروه از نظر سطح مهارتها، همگن بودهاند. مقایسه میانگین نمرات پسآزمون بین دو گروه نشان داد که بین عملکرد دو گروه آزمایش و شاهد از نظر آماری تفاوت معناداری وجود داشت. بدین معنی که استفاده از نرمافزارهای آموزشی در ارتقاء مهارتهای اساسی هنر شامل مهارتهای حسی، گفتاری، حرکتی، قابلیتهای تفکر و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان پایه پنجم بهطور قابل ملاحظهای مؤثر بوده است.
کلید واژگان
نرمافزار آموزشیمهارت حسی
مهارت گفتاری
مهارت حرکتی
قابلیتهای تفکر
مهارت اجتماعی
شماره نشریه
19تاریخ نشر
2012-10-221391-08-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساریIslamic Azad University, Sari Branch
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرگزاستادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
دانش آموخته کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
شاپا
2228-53182345-3710
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
بررسی وضعیت مهارتهای زندگی (مهارتهای ارتباطی، مهارت حل مسأله، خودآگاهی و مهارت تصمیمگیری) و سلامت خانواده در افراد مبتلا به سوء مصرف مواد و مقایسه با افراد سالم در شهر اصفهان در سال 1396
زهرا امینی؛ حوری انصاری؛ مرجان زارعی؛ نرگس معتمدی؛ صدیقه لطفی (دانشگاه علوم پزشکی اصفهان, 2018-08-27)
-
بررسی رابطه میان مهارتهای ارتباطی با شخصیت جامعهپسند با تأکید بر وضعیت مهارتهای ارتباطی جوانان به تفکیک ابعاد پنجگانه مهارتها
مجیدی نیا, مرضیه؛ تاجیک اسماعیلی, سمیه (مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی, 2022-06-22)این پژوهش با هدف بررسی وضعیت مهارتهای ارتباطی جوانان شهر تهران و مطالعه رابطه میان مهارتهای ارتباطی و شخصیت جامعهپسند طراحی و اجرا شده است. پژوهش از نوع توصیفی - همبستگی است که با تکنیک پیمایش و ابزار گردآوری پرسشنامه ...
-
تأثیر آموزش مهارتهای تفکر انتقادی بر میزان رشد مهارتهای اجتماعی و مهارتهای شناختی دانش-آموزان
شاهرکنی موسوی, هما؛ عباسی, عفت؛ گرامی پور, مسعود (دانشگاه خوارزمی, 2019-03-01)پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارتهای تفکر انتقادی بر میزان رشد مهارتهای اجتماعی و مهارتهای شناختی دانشآموزان انجام شده است. این پژوهش به روش شبه تجربی با استفاده از طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل صورت ...




