• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • تحقیقات مهندسی سازه های آبیاری و زهکشی
    • دوره 19, شماره 71
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • تحقیقات مهندسی سازه های آبیاری و زهکشی
    • دوره 19, شماره 71
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارزیابی نتایج تجربی و عددی فرسایش بستر پیرامون پایه‌های پل با مقاطع هندسی مختلف

    (ندگان)پدیدآور
    کاردان, نازیلاحسن پور, نسرینحسین زاده دلیر, علی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.638 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    در تحقیق حاضر به مطالعۀ تجربی و عددی تأثیر مقاطع هندسی مختلف پایۀ پل بر کاهش فرسایش بستر و تنش برشی بستر پرداخته شده است. در مطالعۀ تجربی فرسایش بستر پیرامون مدل­های پایۀ پل بررسی و میزان درصد کاهش در هر مدل برآورد شده است. در مطالعۀ عددی، میدان جریان اطراف مدل پایه­ها به­صورت سه­بعدی با نرم­افزار فلوئنت شبیه‌سازی و اثر هر یک از مقاطع بر کاهش تنش بر شیب ستر بررسی شده است. برای تعیین درصد کارایی هر یک از مقاطع، پایه استوانه­ای به­عنوان مدل مبنا انتخاب و میزان کاهش تنش برشی بستر در مدل عددی برای هر یک از مقاطع با کاهش عمق آبشستگی در مدل­های فیزیکی مقایسه شده است. با توجه به حساسیت مدل‌های عددی به مدل­های آشفتگی، مدل­های آشفتگی  با مقایسۀ نیمرخ­های سرعت و سطح آزاد آب صحت­سنجی شدند. نتایج بررسی­ها نشان داد مدل RNG از زیرمجموعۀ این مدل آشفتگی به حصول نتایج عددی با دقت قابل قبولی منجر شده است.از میان مقاطع هندسی مختلف که برای پایۀ پل در نظر گرفته شده است، مقطع دوکی شکل با ابتدای تیز، با کاهش 72 درصد عمق آبشستگی، نسبت به مدل مبنا، بهترین مدل تعیین شده است. مدل ترکیبی مقطع مستطیلی با مثلث انتهایی با کاهش 8 درصد در فرسایش بستر، کمترین تأثیر را بر بهبود نتایج داشته است. مقطع مستطیلی نیز موجب افزایش عمق آبشستگی به­میزان 7 درصد شده است. نظر به محدودیت­های که در انجام مطالعات آزمایشگاهی وجود دارد، مقایسۀ نتایج عددی با نتایج تجربی یکی دیگر از اهداف پژوهش حاضر بوده است. نتایج به­دست آمده همسو بودن کاهش تنش برشی را در مدل­های عددی و کاهش عمق آبشستگی را در مدل­های تجربی نشان می‌دهد.
    کلید واژگان
    آبشستگی
    پایۀ پل
    تنش برشی
    مدل آشفتگی
    مدل عددی

    شماره نشریه
    71
    تاریخ نشر
    2018-08-23
    1397-06-01
    ناشر
    موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی
    Agricultural Engineering Research Institute
    سازمان پدید آورنده
    استادیار گروه مهندسی عمران - دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
    دانشجوی دکتری سازه های آبی - دانشکده کشاورزی - دانشگاه تبریز
    استاد گروه مهندسی آب - دانشکده کشاورزی - دانشگاه تبریز

    شاپا
    2476-4000
    2476-4019
    URI
    https://dx.doi.org/10.22092/aridse.2017.109453.1189
    http://idser.aeri.ir/article_113451.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/351008

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب