جایگاه پژوهش تربیتی در پرتو رویکرد پسا ساختار گرایی
(ندگان)پدیدآور
فیاض, ایراندختشرفی, حسین
نوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
ظهور و نشر اندیشه پسا ساختارگرایی با جهتگیریها و رویکردهای خاص خود در رویارویی با شناخت در حوزههای علوم انسانی، اجتماعی، از جمله علوم تربیتی از طریق سنتهای فرهنگی و زبانی، روششناسیهای متعدد و گوناگونی را پیش پای پژوهشگران حوزههای یاد شده قرار داده است بهگونهای که ظاهراً نوعی آشفتگی روششناختی را به دنبال داشته است؛ لذا در این مقاله، که با روش تحلیلی و توصیفی صورتبندی شده است، پس از تحلیل و تشریح رویکرد ساختارگرایی به عنوان زمینه پیدایش جنبش پسا ساختارگرایی، اشتراکات و افتراقات آنها تبیین شده است. در نتیجه آن ، فضای پژوهش تربیتی در پرتوی نگرش پساساختار و از دریچه الگوی واسازی دریدایی و نیز الگوهای انتقادی و ساختزدای فوکو یعنی ، "دیرینه شناسی"، "تبار شناسی" و "تحلیل گفتمان انتقادی" ترسیم شده است.
کلید واژگان
پسا ساختارگراییساختارگرایی
پژوهش تربیتی
واسازی
اندیشۀ فوکو
شماره نشریه
33تاریخ نشر
2017-02-191395-12-01
ناشر
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامImam Hussein University
سازمان پدید آورنده
دانشگاه علامه طباطباییدانشگاه فردوسی مشهد
شاپا
2251-69722645-5196



