| dc.contributor.author | احمدابادی ارانی, نجمه | fa_IR |
| dc.contributor.author | محمدی, آزاد | fa_IR |
| dc.contributor.author | جلالوند, طاهره | fa_IR |
| dc.contributor.author | اکبر, رهنما | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T08:52:55Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T08:52:55Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T08:52:55Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T08:52:55Z | |
| dc.date.issued | 2016-05-21 | en_US |
| dc.date.issued | 1395-03-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2015-07-25 | en_US |
| dc.date.submitted | 1394-05-03 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | احمدابادی ارانی, نجمه, محمدی, آزاد, جلالوند, طاهره, اکبر, رهنما. (1395). نقد آرای ایمانوئل کانت و ملا احمد نراقی با تأکید بر تربیت اخلاقی. فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی, 24(30), 31-54. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2251-6972 | |
| dc.identifier.issn | 2645-5196 | |
| dc.identifier.uri | https://iej.ihu.ac.ir/article_200913.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/350376 | |
| dc.description.abstract | هدف این پژوهش، تحلیل و نقد آرای ایمانوئل کانت و ملا احمد نراقی با تأکید بر تربیت اخلاقی است تا بتواند سهمی در افزایش دانشهای بنیادین در این حوزۀ معرفتی داشته باشد. این پژوهش، بنیادی ـ کاربردی و روش مطالعۀ آن تطبیقی ـ اسنادی است. یافتههای پژوهش نشان داد کانت و ملا احمد نراقی گرچه به دو منظومه فکری متفاوت (غرب و اسلام) تعلق دارند، هر دو بر قائل بودن انسان به عنوان نقطه مرکزی در تربیت اخلاقی، تأکید بر منشأ ارادی برای اخلاقیات و تأثیر اراده آدمی در انجام کردارهای اخلاقی، پرورش قوه درک و فهم آدمی در مرحله بالای تربیت اخلاقی تأکید دارند که از موارد تشابه مهم این دو دیدگاه است، همچنین در بیان مغایرتهای تربیت اخلاقی در دیدگاه کانت به خرد عملی یا وجدان انسانی (خاستگاه اخلاق)، تکوین منش (هدف تربیت)، روشهای آموزشی دموکراتیک و تأکید بر آزادی شاگرد (روشهای تربیتی)، پرورش جسمانی، تأدیب و فرهنگ (مراحل تربیت اخلاقی)؛ و در دیدگاه نراقی، نفس ناطقه انسانی (خاستگاه اخلاق)، سعادت انسان (هدف تربیت)، تمرین و تکرار، الگوپذیری و محبتورزی (روشهای تربیتی)، تأدیب و تعلیم و تفهیم (مراحل تربیت اخلاقی) را میتوان اشاره کرد. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام | fa_IR |
| dc.publisher | Imam Hussein University | en_US |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Scientific Journal of Islamic Education | en_US |
| dc.subject | آرای تربیتی کانت | fa_IR |
| dc.subject | آرای تربیتی ملا احمد نراقی | fa_IR |
| dc.subject | تربیت اخلاقی انسان | fa_IR |
| dc.title | نقد آرای ایمانوئل کانت و ملا احمد نراقی با تأکید بر تربیت اخلاقی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.contributor.department | دانشگاه پیام نور تهران | fa_IR |
| dc.contributor.department | تهران | fa_IR |
| dc.contributor.department | تهران | fa_IR |
| dc.contributor.department | شاهد | fa_IR |
| dc.citation.volume | 24 | |
| dc.citation.issue | 30 | |
| dc.citation.spage | 31 | |
| dc.citation.epage | 54 | |