نقد آرای ایمانوئل کانت و ملا احمد نراقی با تأکید بر تربیت اخلاقی
(ندگان)پدیدآور
احمدابادی ارانی, نجمهمحمدی, آزادجلالوند, طاهرهاکبر, رهنما
نوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش، تحلیل و نقد آرای ایمانوئل کانت و ملا احمد نراقی با تأکید بر تربیت اخلاقی است تا بتواند سهمی در افزایش دانشهای بنیادین در این حوزۀ معرفتی داشته باشد. این پژوهش، بنیادی ـ کاربردی و روش مطالعۀ آن تطبیقی ـ اسنادی است. یافتههای پژوهش نشان داد کانت و ملا احمد نراقی گرچه به دو منظومه فکری متفاوت (غرب و اسلام) تعلق دارند، هر دو بر قائل بودن انسان به عنوان نقطه مرکزی در تربیت اخلاقی، تأکید بر منشأ ارادی برای اخلاقیات و تأثیر اراده آدمی در انجام کردارهای اخلاقی، پرورش قوه درک و فهم آدمی در مرحله بالای تربیت اخلاقی تأکید دارند که از موارد تشابه مهم این دو دیدگاه است، همچنین در بیان مغایرتهای تربیت اخلاقی در دیدگاه کانت به خرد عملی یا وجدان انسانی (خاستگاه اخلاق)، تکوین منش (هدف تربیت)، روشهای آموزشی دموکراتیک و تأکید بر آزادی شاگرد (روشهای تربیتی)، پرورش جسمانی، تأدیب و فرهنگ (مراحل تربیت اخلاقی)؛ و در دیدگاه نراقی، نفس ناطقه انسانی (خاستگاه اخلاق)، سعادت انسان (هدف تربیت)، تمرین و تکرار، الگوپذیری و محبتورزی (روشهای تربیتی)، تأدیب و تعلیم و تفهیم (مراحل تربیت اخلاقی) را میتوان اشاره کرد.
کلید واژگان
آرای تربیتی کانتآرای تربیتی ملا احمد نراقی
تربیت اخلاقی انسان
شماره نشریه
30تاریخ نشر
2016-05-211395-03-01
ناشر
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامImam Hussein University
سازمان پدید آورنده
دانشگاه پیام نور تهرانتهران
تهران
شاهد
شاپا
2251-69722645-5196



