بررسی و نقد اهداف تعلیم و تربیت در حکمت سینایی
(ندگان)پدیدآور
داودی, محمد
نوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این مقاله استخراج اهداف غایی و واسطی تعلیم و تربیت از آرای فلسفی ابن سینا و نقد و بررسی آن به منظور کشف نقاط قوت و ضعف و نیز میزان کارامدی آن برای تعلیم و تربیت در عصر حاضر است. برای دستیابی به این هدف از روش تحلیلی، تفسیری و استنتاجی استفاده شده است. هدف غایی تعلیم و تربیت بر اساس حکمت سینایی، سعادت و اهداف واسطی آن 1 ـ پرورش فضیلت نظری (رشد و شکوفایی عقل نظری) 2 ـ پرورش فضایل اخلاقی که شامل فضیلت حکمت عملی هم میشود. 3 ـ پرورش فضیلت حرفهای است. اما تأکید ابن سینا بر فضیلت نظری و فضایل اخلاقی بیش از فضیلت حرفهای است. این اهداف به این دلیل که شامل پرورش فضیلت ایمان، فضیلت جسمانی و فضیلت اجتماعی و مدنی نیست، مورد نقد است.
کلید واژگان
ابن سینا و هدف غایی تربیتهدف واسطی در تعلیم و تربیت
حکمت سینوی و تعلیم و تربیت
شماره نشریه
21تاریخ نشر
2014-02-201392-12-01
ناشر
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامImam Hussein University
سازمان پدید آورنده
پژوهشگاه حوزه و دانشگاهشاپا
2251-69722645-5196



