نقش پنهان عوامل آموزشگاهی بر هویت اسلامی ـ ایرانی دانش آموزان دختر دوره متوسطه شهر تهران
(ندگان)پدیدآور
سبحانی نژاد, مهدیامیری, زهرامیرزامحمدی, محمد حسن
نوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش در راستای بررسی چگونگی اثرگذاری پنهان عوامل آموزشی بر هویت اسلامی ـ ایرانی دانشآموزان با رویکرد کیفی و با تلفیقی از روشهای مصاحبه پژوهی و تحلیل محتوای کیفی انجام شده است. پنج مدرسه و سی دانشآموز به صورت هدفمند (با معیار زنجیرهای شاخص) انتخاب شده، و ابزار مصاحبه (از نوع نیمه رهنمودی) مورد استفاده قرار گرفتهاند. تجزیه و تحلیل یافتهها بر مبنای تحلیل محتوای کیفی انجام شده، و کدگذاری یافتهها در سه مرحله کدگذاری باز، گزینشی و محوری صورت گرفته است. اعتبار و اعتمادپذیری یافتهها از طریق شیوههای کنترل اعضا، اجماع سه سویه، بازنگری ناظران و مصاحبهها توسط پژوهشگر، تأمین شده است. یافتههای پژوهش، حاکی از اثرگذاری پنهان عوامل آموزشیِ بررسی شده بر هویت اسلامی ـ ایرانی دانشآموزان در سطوح سه گانه (شناختی، عاطفی و رفتاری)، در دو وجه مثبت و منفی است. این اثرگذاری در قالب جدولهای مقاله، ترسیم و الگوی برآمده از یافتههای پژوهش نیز با ارائه شروط مقدماتی (حضور دانشآموز در جوّ مدرسه)، لازم (تعامل دانشآموز با انواع عوامل پنهان مدرسه)، کافی (بروز انواع مقولههای مثبت و منفی پنهان عوامل آموزشگاهی موثر بر هویت اسلامی ـ ایرانی دانشآموز) و مکمل (فهرست راهکارهای کاهش تأثیرات مقوله های منفی و نیز تقویت تأثیر مقوله های مثبت پنهان مدرسه بر هویت اسلامی ـ ایرانی)، چگونگی اثرگذاری عوامل پنهان آموزشگاهی بر هویت اسلامی ـ ایرانی دانش آموزان را تبیین کرده است. پیامد مثبت تحقق شروط چهار گانه بر هویت اسلامی ـ ایرانی دانشآموزان، حرکت دانش آموز در مسیر درک، گرایش و عمل به رفتارهای همسو با هویت اسلامی ـ ایرانی است.
کلید واژگان
عوامل آموزشگاهی و برنامه درسی پنهانهویت اسلامی ـ ایرانی در تعلیم و تربیت
شماره نشریه
21تاریخ نشر
2014-02-201392-12-01
ناشر
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامImam Hussein University
سازمان پدید آورنده
شاهدشاهد
شاهد
شاپا
2251-69722645-5196



