• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی
    • دوره 21, شماره 21
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی
    • دوره 21, شماره 21
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    نقش پنهان عوامل آموزشگاهی بر هویت اسلامی ـ ایرانی دانش آموزان دختر دوره متوسطه شهر تهران

    (ندگان)پدیدآور
    سبحانی ن‍ژاد, مهدیامیری, زهرامیرزامحمدی, محمد حسن
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    این پژوهش در راستای بررسی چگونگی اثرگذاری پنهان عوامل آموزشی بر هویت اسلامی ـ ایرانی دانش‌آموزان با رویکرد کیفی و با تلفیقی از روشهای مصاحبه پژوهی و تحلیل محتوای کیفی انجام شده است. پنج مدرسه و سی دانش‌آموز به صورت هدفمند (با معیار زنجیره‌ای شاخص) انتخاب شده، و ابزار مصاحبه (از نوع نیمه رهنمودی) مورد استفاده قرار گرفته‌اند. تجزیه و تحلیل یافته‌ها بر مبنای تحلیل محتوای کیفی انجام شده، و کدگذاری یافته‌ها در سه مرحله کدگذاری باز، گزینشی و محوری صورت گرفته است. اعتبار و اعتمادپذیری یافته‌ها از طریق شیوه‌های کنترل اعضا، اجماع سه سویه، بازنگری ناظران و مصاحبه‌ها توسط پژوهشگر، تأمین شده است. یافته‌های پژوهش، حاکی از اثرگذاری پنهان عوامل آموزشیِ بررسی شده بر هویت اسلامی ـ ایرانی دانش‌آموزان در سطوح سه گانه (شناختی، عاطفی و رفتاری)، در دو وجه مثبت و منفی است. این اثرگذاری در قالب جدولهای مقاله، ترسیم و الگوی برآمده از یافته‌های پژوهش نیز با ارائه شروط مقدماتی (حضور دانش‌آموز در جوّ مدرسه)، لازم (تعامل دانش‌آموز با انواع عوامل پنهان مدرسه)، کافی (بروز انواع مقوله‌های مثبت و منفی پنهان عوامل آموزشگاهی موثر بر هویت اسلامی ـ ایرانی دانش‌آموز) و مکمل (فهرست راهکارهای کاهش تأثیرات مقوله های منفی و نیز تقویت تأثیر مقوله های مثبت پنهان مدرسه بر هویت اسلامی ـ ایرانی)، چگونگی اثرگذاری عوامل پنهان آموزشگاهی بر هویت اسلامی ـ ایرانی دانش آموزان را تبیین کرده است. پیامد مثبت تحقق شروط چهار گانه بر هویت اسلامی ـ ایرانی دانش‌آموزان، حرکت دانش آموز در مسیر درک، گرایش و عمل به رفتارهای همسو با هویت اسلامی ـ ایرانی است.
    کلید واژگان
    عوامل آموزشگاهی و برنامه درسی پنهان
    هویت اسلامی ـ ایرانی در تعلیم و تربیت

    شماره نشریه
    21
    تاریخ نشر
    2014-02-20
    1392-12-01
    ناشر
    دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
    Imam Hussein University
    سازمان پدید آورنده
    شاهد
    شاهد
    شاهد

    شاپا
    2251-6972
    2645-5196
    URI
    https://iej.ihu.ac.ir/article_200859.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/350346

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب