بررسی مبادی معرفتی تربیت حرفه ای از دیدگاه آموزه های اسلامی جستاری در مبادی تحول نظام آموزش و پرورش حرفه ای
(ندگان)پدیدآور
سیاوشی, هدایت
نوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
تربیت حرفهای به عنوان یکی از گسترههای مهم تربیتی در نظام تعلیم و تربیت ما با آموزشهای شغلی مشاغل یکی گرفته میشود و این هم بیشتر به دلیل تأثیر پذیری ما از نظام آموزش و پرورش غرب است. این دیدگاه با نظر به معارف دینی، میتواند جامع و درخور باشد؛ لذا در این نوشته سعی میشود تا با مبنا قرار دادن آموزههای دینی از بعد انسانشناختی به باز تعریف تربیت حرفهای پرداخته شود؛ از این رو با این رویکرد و با روش تحلیل محتوا با برجسته کردن نظریه عاملیت در اندیشه اسلامی و با تکیه بر مبادی معرفت شناختی این نظریه، برخی از آیات و روایات مربوط به این موضوع به سه دسته کلی تقسیم، و هر کدام از این سه بخش نیز به فروعاتی تقسیم شده است. این سه دسته عبارت است از: 1 ـ آن دسته از معارف که در پی ترغیب به شغل و حرفه به طور کلی است. 2 ـ آن دسته از معارف که در پی بهدست دادن معیارهای کمی و کیفی در مورد حد وحدود حرفه و شغل است. 3 ـ معارفی که در پی تام و تمام کردن عمل حرفه ای است.
کلید واژگان
تربیت دینیتعلیم و تربیت اسلامی
تربیت حرفه ای و شغلی
شماره نشریه
17تاریخ نشر
2013-02-191391-12-01
ناشر
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامImam Hussein University
سازمان پدید آورنده
علامه طباطبایی(ره)شاپا
2251-69722645-5196



