• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی
    • دوره 25, شماره 34
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی
    • دوره 25, شماره 34
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تبیین دیدگاه معرفت شناسی علامه طباطبایی(ره) و دلالتهای آن در محتوا و روشهای تربیتی

    (ندگان)پدیدآور
    کشاورز, سوسنبهشتی, سعیدرشیدی, شیرینصالحی, اکبر
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف این پژوهش، تبیین دیدگاه معرفت‌شناختی علامه طباطبایی(ره) و دلالتهای آن در محتوا و روشهای تربیتی است. برای دستیابی به اهداف پژوهش، سه پرسش اصلی ذکر شده است: 1 ـ دیدگاه علامه طباطبایی(ره) درباره معرفت‌شناسی چیست؟ 2 ـ بر مبنای دیدگاه معرفت‌شناختی علامه طباطبایی(ره) چه دلالتهایی را می‌توان برای محتوای تربیتی استخراج کرد؟ 3 ـ بر مبنای دیدگاه معرفت‌شناختی علامه طباطبایی(ره) چه دلالتهایی را می‌توان برای روشهای تربیتی ذکر کرد؟ نظر به اینکه هر یک از این پرسش‌ها به جنبه‌ای از جنبه‌های پژوهش می‌پردازد، روشهای تحلیل مفهومی، استنتاجی متناسب با سه پرسش در این مطالعه استفاده شده است. یافته‌های پژوهش نشان داد علامه طباطبایی(ره) معرفت حقیقی را علم و یقین مطابق با واقع می‌داند. ایشان وحی، حس، عقل و شهود را جزء منابع معرفت قلمداد می‌کند. این مقاله پس از تبیین دیدگاه معرفت‌شناختی علامه طباطبایی (با تأکید بر امکان و انواع معرفت) دلالتهایی در محتوا در دو بعد چگونگی گزینش محتوای درسی از جمله، مطابق با واقع بودن، پرورش تعقل و مانند اینها و چگونگی سازماندهی محتوا هم‌چون تناسب با میزان آمادگی و ویژگیهای دانش‌آموزان، تعادل در ارائه محتوای نظری و عملی و نظایر اینها و روشهای تربیتی مانند روش به‌کارگیری حواس در کسب معرفت، روش جدال احسن و مانند اینها را ارائه می‌کند.
    کلید واژگان
    علامه طباطبایی و معرفت‌شناسی
    دلالتهای تربیتی در نظر علامه طباطبایی
    محتوای تربیتی و نظریات علامه طباطبایی
    روشهای تربیتی در نظر علامه طباطبایی
    تعلیم و تربیت اسلامی

    شماره نشریه
    34
    تاریخ نشر
    2017-05-22
    1396-03-01
    ناشر
    دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
    Imam Hussein University
    سازمان پدید آورنده
    دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه خوارزمی
    عضو هیات علمی گروه فلسفه تعلیم وتربیت دانشگاه علامه طباطبایی(ره)
    دانشگاه خوارزمی تهران
    هیات علمی دانشگاه خوارزمی تهران

    شاپا
    2251-6972
    2645-5196
    URI
    https://iej.ihu.ac.ir/article_200936.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/350291

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • بازشناسی ادراک وحیانی و اقسام آن ازنظر صدرالمتألّهین و علامه طباطبائی 

      طباطبائی, سیدسعید شرف‌الدین؛ طباطبایی, سیدحجت (دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2020-12-21)
      صدرالمتألّهین در بحث تقسیم وحی، تعلیم را به سه نوع تعلیم بشری، تعلیم مَلَکی و تعلیم الهی تقسیم می‌کند. ازنظر علامه، «وحی الهی» به سه صورت مطرح است؛ «وحی»، «سخنی از پشت حجاب» و «گفتاری که به‌وسیله‌ مَلکی رسانده می‎شود»؛ اما ...

    • جایگاه مطالعات جغرافیایی در آراء تفسیری علاّمه طباطبائی(ره) 

      امین طباطبایی, طاهره؛ افسر دیر, حسین (دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2014-11-22)
      چکیده تفسیر المیزان اثر علاّمه طباطبائی یکی از تفاسیر جامع شیعه در دوران معاصر می‌باشد. با توجّه به معاصر بودن این تفسیر، مسأله این است که آیا ایشان به علوم نوین از جمله علم جغرافیا در تفسیر آیات توجّه کرده‌اند ...

    • سنجش «برهان صدیقین» علامه طباطبایی در آینه نقد و پاسخ 

      طباطبایی, سید حجت (مجمع عالی حکمت اسلامی, 2018-01-21)
      سیر تکاملی براهین اثبات واجب تعالی در فلسفه اسلامی، با برهان صدیقین به اوج خود رسیده است. در مواجهه‏ای فلسفی با مفهوم واجب تعالی، بیش از هر چیز به مبنایی هستی‏شناسانه نیاز است که حق تعالی را از همان آغاز بحث و به‏طورمستقیم ...

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب