تبیین دیدگاه معرفت شناسی علامه طباطبایی(ره) و دلالتهای آن در محتوا و روشهای تربیتی
(ندگان)پدیدآور
کشاورز, سوسنبهشتی, سعیدرشیدی, شیرینصالحی, اکبر
نوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش، تبیین دیدگاه معرفتشناختی علامه طباطبایی(ره) و دلالتهای آن در محتوا و روشهای تربیتی است. برای دستیابی به اهداف پژوهش، سه پرسش اصلی ذکر شده است: 1 ـ دیدگاه علامه طباطبایی(ره) درباره معرفتشناسی چیست؟ 2 ـ بر مبنای دیدگاه معرفتشناختی علامه طباطبایی(ره) چه دلالتهایی را میتوان برای محتوای تربیتی استخراج کرد؟ 3 ـ بر مبنای دیدگاه معرفتشناختی علامه طباطبایی(ره) چه دلالتهایی را میتوان برای روشهای تربیتی ذکر کرد؟ نظر به اینکه هر یک از این پرسشها به جنبهای از جنبههای پژوهش میپردازد، روشهای تحلیل مفهومی، استنتاجی متناسب با سه پرسش در این مطالعه استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان داد علامه طباطبایی(ره) معرفت حقیقی را علم و یقین مطابق با واقع میداند. ایشان وحی، حس، عقل و شهود را جزء منابع معرفت قلمداد میکند. این مقاله پس از تبیین دیدگاه معرفتشناختی علامه طباطبایی (با تأکید بر امکان و انواع معرفت) دلالتهایی در محتوا در دو بعد چگونگی گزینش محتوای درسی از جمله، مطابق با واقع بودن، پرورش تعقل و مانند اینها و چگونگی سازماندهی محتوا همچون تناسب با میزان آمادگی و ویژگیهای دانشآموزان، تعادل در ارائه محتوای نظری و عملی و نظایر اینها و روشهای تربیتی مانند روش بهکارگیری حواس در کسب معرفت، روش جدال احسن و مانند اینها را ارائه میکند.
کلید واژگان
علامه طباطبایی و معرفتشناسیدلالتهای تربیتی در نظر علامه طباطبایی
محتوای تربیتی و نظریات علامه طباطبایی
روشهای تربیتی در نظر علامه طباطبایی
تعلیم و تربیت اسلامی
شماره نشریه
34تاریخ نشر
2017-05-221396-03-01
ناشر
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامImam Hussein University
سازمان پدید آورنده
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه خوارزمیعضو هیات علمی گروه فلسفه تعلیم وتربیت دانشگاه علامه طباطبایی(ره)
دانشگاه خوارزمی تهران
هیات علمی دانشگاه خوارزمی تهران
شاپا
2251-69722645-5196
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
بازشناسی ادراک وحیانی و اقسام آن ازنظر صدرالمتألّهین و علامه طباطبائی
طباطبائی, سیدسعید شرفالدین؛ طباطبایی, سیدحجت (دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2020-12-21)صدرالمتألّهین در بحث تقسیم وحی، تعلیم را به سه نوع تعلیم بشری، تعلیم مَلَکی و تعلیم الهی تقسیم میکند. ازنظر علامه، «وحی الهی» به سه صورت مطرح است؛ «وحی»، «سخنی از پشت حجاب» و «گفتاری که بهوسیله مَلکی رسانده میشود»؛ اما ...
-
جایگاه مطالعات جغرافیایی در آراء تفسیری علاّمه طباطبائی(ره)
امین طباطبایی, طاهره؛ افسر دیر, حسین (دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2014-11-22)چکیده تفسیر المیزان اثر علاّمه طباطبائی یکی از تفاسیر جامع شیعه در دوران معاصر میباشد. با توجّه به معاصر بودن این تفسیر، مسأله این است که آیا ایشان به علوم نوین از جمله علم جغرافیا در تفسیر آیات توجّه کردهاند ...
-
سنجش «برهان صدیقین» علامه طباطبایی در آینه نقد و پاسخ
طباطبایی, سید حجت (مجمع عالی حکمت اسلامی, 2018-01-21)سیر تکاملی براهین اثبات واجب تعالی در فلسفه اسلامی، با برهان صدیقین به اوج خود رسیده است. در مواجههای فلسفی با مفهوم واجب تعالی، بیش از هر چیز به مبنایی هستیشناسانه نیاز است که حق تعالی را از همان آغاز بحث و بهطورمستقیم ...



