جایگاه تربیتی و اخلاقی لذت در اندیشه وحیانی
(ندگان)پدیدآور
طاهریان, مهدی
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف اصلی پژوهش کنونی، پاسخ به این سؤال اساسی است که یک فرد مسلمان در برابر مسئله لذت و بهرهمندی از آن، چه موضعی باید داشته باشد؟ آیا باید از همه لذتها بهره بگیرد و یا از همه آنها اعراض کند؛ یا اینکه از بعضی بهرهمند شود و از بعضی دیگر دوری نماید؟ روش تحقیق در این مقاله، روش توصیفی ـ تحلیلی و استنتاجی است. یافتههای تحقیق بیانگر این است که مسئله لذت دارای اقسام و انواع گوناگون میباشد که عبارتند از: لذتهای حسی و بدنی، لذتهای عقلی و ذهنی، لذتهای عرفانی و قدسی. مطابق آیات قرآنی و احادیث مربوطه باید از هریک از لذتهای مذکور بدون افراطوتفریط استفاده کرد و اما از لذتهائی که موجب آزار دیگران یا موجب پشیمانی و رنج روحی خود فرد میشوند، اعراض شود و نیز از لذتهائی که ضرر بدنی و جسمانی دارند و نیز لذتهائی که موجب خرابشدن آخرت انسان میگردند، دوری شود.
کلید واژگان
اخلاقارزشی
اسلام
ایجابی
تربیتی
لذت
سلبی
شماره نشریه
47تاریخ نشر
2020-07-221399-05-01
ناشر
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامImam Hussein University
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشگاه جامع امام حسین(ع)شاپا
2251-69722645-5196



