• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی
    • دوره 28, شماره 47
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی
    • دوره 28, شماره 47
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    جایگاه تربیتی و اخلاقی لذت در اندیشه وحیانی

    (ندگان)پدیدآور
    طاهریان, مهدی
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف اصلی پژوهش کنونی، پاسخ به این سؤال اساسی است که یک فرد مسلمان در برابر مسئله لذت و بهره‌مندی از آن، چه موضعی باید داشته باشد؟ آیا باید از همه لذت‌ها بهره‌ بگیرد و یا از همه آنها اعراض کند؛ یا اینکه از بعضی بهره‌مند شود و از بعضی دیگر دوری نماید؟ روش تحقیق در این مقاله، روش توصیفی ـ تحلیلی و استنتاجی است. یافته‌های تحقیق بیانگر این است که مسئله لذت دارای اقسام و انواع گوناگون می‌باشد که عبارتند از: لذت‌های حسی و بدنی، لذت‌های عقلی و ذهنی، لذت‌های عرفانی و قدسی. مطابق آیات قرآنی و احادیث مربوطه باید از هریک از لذت‌های مذکور بدون افراط‌و‌تفریط استفاده کرد و اما از لذت‌هائی که موجب آزار دیگران یا موجب پشیمانی و رنج روحی خود فرد می‌شوند، اعراض شود و نیز از لذت‌هائی که ضرر بدنی و جسمانی دارند و نیز لذت‌هائی که موجب خراب‌شدن آخرت انسان می‌گردند، دوری شود.
    کلید واژگان
    اخلاق
    ارزشی
    اسلام
    ایجابی
    تربیتی
    لذت
    سلبی

    شماره نشریه
    47
    تاریخ نشر
    2020-07-22
    1399-05-01
    ناشر
    دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
    Imam Hussein University
    سازمان پدید آورنده
    استادیار دانشگاه جامع امام حسین(ع)

    شاپا
    2251-6972
    2645-5196
    URI
    https://iej.ihu.ac.ir/article_205219.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/350290

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب