بررسی جایگاه هویت دینی و انقلابی در سند تحول بنیادین آموزشوپرورش
(ندگان)پدیدآور
محمودی, سیروس
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش با هدف تحلیل جایگاه مؤلفههای هویت دینی و انقلابی در سند تحول بنیادین آموزشوپرورش انجام شده است. روش پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتواست. جامعه پژوهشی شامل متن سند تحول بنیادین آموزشوپرورش است که باتوجهبه ماهیت پژوهش و محدودیت جامعه پژوهشی از نمونهگیری صرفنظر و کل جامعه پژوهشی بررسی شده است. ابزار اندازهگیری، سیاهه تحلیل محتوای محققساخته بوده و شیوه پردازش دادهها براساس روش آنتروپی شانون بوده است. عمدهترین یافتههای پژوهش بیانگر این است که در سند تحول درمجموع 292 مرتبه به مؤلفههای هویت دینی و 140 مرتبه به مؤلفههای هویت انقلابی توجه شده است. در حوزه هویت دینی، به مؤلفههای «سیاسی» و «اعتقادی ـ توحید» بهترتیب با ضریب اهمیت 201/ و 162/، بیشترین توجه شده و به مؤلفههای «تاریخی»و «اعتقادی ـ عدل» هیچ توجهی نشده است. در حوزه هویت انقلابی، به مؤلفههای «تعهد به حفظ نظام جمهوری اسلامی» و«مبارزه با تهاجم فرهنگی و جنگ نرم» و «مبارزه با تحجر و التقاط» بهترتیب با ضریب اهمیت 155/،125/ و 125/ بیشترین توجه و به مؤلفههای «بسیج» با ضریب اهمیت 05/ و «آگاهی به تاریخ انقلاب اسلامی» (بدون مورد)، کمترین توجه شده است. نتایج پژوهش بیانگر این است که در سند تحول بنیادین آموزشوپرورش توجه متعادل و متوازنی به مؤلفههای هویت دینی و انقلابی نشده است.
کلید واژگان
هویت دینیهویت انقلابی
آموزشوپرورش
سند تحول بنیادین
شماره نشریه
47تاریخ نشر
2020-07-221399-05-01
ناشر
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامImam Hussein University
سازمان پدید آورنده
عضو هیأت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نورشاپا
2251-69722645-5196



