• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی
    • دوره 28, شماره 47
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی
    • دوره 28, شماره 47
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی جایگاه هویت دینی و انقلابی در سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش

    (ندگان)پدیدآور
    محمودی, سیروس
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    این پژوهش با هدف تحلیل جایگاه مؤلفه­های هویت دینی و انقلابی در سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش انجام شده است. روش پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتواست. جامعه پژوهشی شامل متن سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش است که باتوجه‌به ماهیت پژوهش و محدودیت جامعه پژوهشی از نمونه­گیری صرف‌نظر و کل جامعه پژوهشی بررسی شده است. ابزار اندازه­گیری، سیاهه تحلیل محتوای محقق‌ساخته بوده و شیوه پردازش داده­ها براساس روش آنتروپی شانون بوده است. عمده­ترین یافته­های پژوهش بیانگر این است که در سند تحول درمجموع 292 مرتبه به مؤلفه­های هویت دینی و 140 مرتبه به مؤلفه­های هویت انقلابی توجه شده است. در حوزه هویت دینی، به مؤلفه‌های «سیاسی» و «اعتقادی ـ توحید» به‌ترتیب با ضریب اهمیت 201/ و 162/، بیشترین توجه شده و به مؤلفه­های «تاریخی»و «اعتقادی ـ عدل» هیچ توجهی نشده است. در حوزه هویت انقلابی، به مؤلفه‌های «تعهد به حفظ نظام جمهوری اسلامی» و«مبارزه با تهاجم فرهنگی و جنگ نرم» و «مبارزه با تحجر و التقاط»  به‌ترتیب با ضریب اهمیت 155/،125/ و 125/ بیشترین توجه و به مؤلفه­های «بسیج» با ضریب اهمیت 05/ و «آگاهی به تاریخ انقلاب اسلامی» (بدون مورد)، کم‌ترین توجه شده است. نتایج پژوهش بیانگر این است که در سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش توجه متعادل و متوازنی به مؤلفه‌های هویت دینی و انقلابی نشده است.
    کلید واژگان
    هویت دینی
    هویت انقلابی
    آموزش‌وپرورش
    سند تحول بنیادین

    شماره نشریه
    47
    تاریخ نشر
    2020-07-22
    1399-05-01
    ناشر
    دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
    Imam Hussein University
    سازمان پدید آورنده
    عضو هیأت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور

    شاپا
    2251-6972
    2645-5196
    URI
    https://iej.ihu.ac.ir/article_205539.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/350288

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب