تحلیل رابطه معنویت در کار و کیفیت زندگی کاری معلمان دوره متوسطه (موردمطالعه: معلمان شهر قم)
(ندگان)پدیدآور
دیبایی صابر, محسنمیرعرب رضی, رضا
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش، تحلیل رابطه معنویت در کار و کیفیت زندگی کاری معلمان است. نوع تحقیق حاضر کاربردی و روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه معلمان دوره متوسطه شهر قم در سال تحصیلی 95 ـ 96 است که با کمک فرمول کوکران 366 نفر از معلمان دورههای اول و دوم متوسطه در نواحی چهارگانه قم با روش نمونهگیری طبقهای ـ تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از دو پرسشنامه استاندارد میلیمان و لیندن استفاده شد. بهمنظور تحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون از نوع گامبهگام استفاده شد. نتایج تحقیق در نمونه حاضر نشان داد، بین تمام ابعاد معنویت در کار و کیفیت زندگی کاری معلمان رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد؛ بهطوریکه سطح سازمانی معنویت در کار با میانگین 03/4، سطح گروهی با میانگین 85/3 و سطح فردی با میانگین 36/3، پیشبینیکننده کیفیت زندگی کاری معلمان میباشند. «r» محاسبهشده در سطح 05/0≥p مبین رابطه معنیدار و مثبت بین معنویت در کار و ابعاد آن با کیفیت زندگی کاری معلمان دوره متوسطه است.
کلید واژگان
معنویت در کارعاملیت انسانی
کیفیت زندگی کاری
معلمان دوره متوسطه
شماره نشریه
45تاریخ نشر
2020-02-201398-12-01
ناشر
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامImam Hussein University
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شاهد تهران ایراناستادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه مازنداران، بابلسر، ایران
شاپا
2251-69722645-5196



