طراحی الگوی ارزشیابی اثربخشی دورههای تربیتی و آموزشی سازمان نظامی
(ندگان)پدیدآور
حسین پور, رضارضایت, غلامحسینصیادنقاب, قربان
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این مقاله، طراحی الگوی ارزشیابی اثربخشی دورههای تربیتی و آموزشی سپاه است. این پژوهش ازنظر هدف درزمره پژوهشهای توسعهای و روش پژوهش آن از نوع ترکیبی و طرح اکتشافی است. جامعه آماری این پژوهش در مرحله کیفی شامل خُبرگان علمی، فرماندهان و مدیران نظام تربیت و آموزش سپاه و در مرحله کمی شامل فرماندهان و مدیران تربیت و آموزش سپاه و اساتید و مربیان دانشگاهها و مراکز تربیتی و آموزشی سپاه بودند. برای تحلیل دادهها در مرحله کیفی از روش تحلیل محتوا و در مرحله کمی برای تحلیل دادهها از آزمونهای آماری و معادلات ساختاری استفاده شد. یافتههای مرحله کیفی که با روش تکوین استقرایی احصا شد، نشان داد که الگوی ارزشیابی اثربخشی دورههای تربیتی و آموزشی، دارای چهار مقوله اصلی و 24 مقوله فرعی بود. یافتههای پژوهش در مرحله کمی حاکی از این بود که همه ضرایب الگو با سطح اطمینان 99/0 معنیدار بودند. مجموع یافتهها و نتایج تحلیل نشان داد که الگوی طراحیشده از استحکام بالایی برای ارزشیابی اثربخشی دورههای تربیتی و آموزشی برخوردار است. الگوی ارائهشده شامل چهار بُعد: ارزشیابی درونداد، فرایندها، نتایج و پیامدها بهترتیب با ضرایب مسیر 77/0، 787/0، 82/0 و 84/0 بود. در بین ابعاد مذکور بُعد نتایج با ضریب وزنی 326/0 دارای بیشترین اهمیت و بُعد درونداد با ضریب وزنی 273/0 دارای کمترین اهمیت بود. این الگو، همسو با مبانی نظری، پیشینه پژوهشی موضوع و با درنظرگرفتن دکترین کلان، طرح رشد و همچنین طرح تحول و تعالی سازمان، بومی شده و برای اجرا در زیرنظام ارزشیابی آموزشی نظام تربیت و آموزش سازمان، مناسب است.
کلید واژگان
اثربخشی آموزشیارزشیابی آموزشی
ارزشیابی اثربخشی آموزشی
دورههای تربیتی و آموزشی سازمان
شماره نشریه
44تاریخ نشر
2019-10-231398-08-01
ناشر
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامImam Hussein University
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم اجتماعی و فرهنگی، دانشگاه امام حسین(ع)استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم اجتماعی و فرهنگی، دانشگاه امام حسین(ع)
دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی دانشگاه امام حسین(ع)، تهران، ایران
شاپا
2251-69722645-5196
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
تبیین نابرابریهای آموزشی و ارائۀ مدل توسعۀ آموزشی به منظور آمایش و نیل به عدالت آموزشی مورد شناسی: مناطق آموزشی استان آذربایجان غربی
سامری, مریم؛ حسنی, دکتر محمد؛ سیدعباس زاده, دکتر میر محمد؛ موسوی, دکتر میرنجف (دانشگاه سیستان و بلوچستان, 2015-03-21)پژوهش حاضر با هدف تبیین نابرابریهای آموزشی مناطق 24 گانۀ آموزشوپرورش استان آذربایجان غربی با استفاده از تحلیل شاخصهای آموزشی انجام گرفته است. تحقیق حاضر توصیفی- تحلیلی است و جامعۀ آماری، مناطق 24 گانۀ آموزشوپرورش استان ...
-
تعیین رابطه بین پویایی آموزشی و برند آموزشی با اعتماد آموزشی ادراک شده (مطالعه موردی؛ دیدگاه استادان دانشگاه آزاد اسلامی واحد محلات)
شفیع پور مطلق, فرهاد؛ شفیع پور مطلق, فرهاد؛ موسیوند, مریم؛ موسیوند, مریم (دانشگاه آزاد اسلامی, 2018-05-22)هدف تحقیق حاضر، تعیین رابطه بین پویایی آموزشی و برند آموزشی با اعتماد آموزشی بود. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری این تحقیق، مشتمل برتمامی استادان دانشگاه آزاد اسلامی واحد محلات در سال تحصیلی ...
-
شناسایی ابعاد ومولفه های نابرابری های آموزشی ار دیدگاه مدیران آموزشی ودانش آموزان مناطق آموزشی شهر مشهد به منظور ارائه مدل مدیریتی مطلوب
رأفتی, رضا؛ شهرکی پور, حسن؛ ناظم, فتاح (دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنRudehen Islamic Azad University, 2018-08-23)پژوهش حاضر ، به شناسایی ابعاد ومولفه های نابرابری های آموزشی ار دیدگاه مدیران آموزشی ودانش آموزان مناطق آموزشی شهر مشهد به منظور ارائه مدل مدیریتی مطلوب انجام گرفت که از نوع توصیفی – تحلیلی وجامعه آماری ،205336نفر دانش ...



