بررسی جایگاه حیات طیبه در سند تحول بنیادین و تبیین راهکارهای تحقق آن در آموزشوپرورش
(ندگان)پدیدآور
فرمهینی فراهانی, محسنحسینائی, فاطمهاحمدآبادی آرانی, نجمه
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی جایگاه حیات طیبه در سند تحول بنیادین تعلیموتربیت ایران و تبیین راهکارهای تحقق آن در آموزشوپرورش است. سؤالات پژوهش عبارتند از: ۱. جایگاه حیات طیبه بهعنوان وسیله تحقق هدفهای تربیتی در مبانی نظری سند تحول بنیادین تعلیموتربیت ایران چیست؟ ۲.راهکارهای تحقق حیات طیبه درآموزشوپرورش ایران باتوجهبه نقش عناصر مختلف نظام آموزشی چیست؟ ۳. اهمیت نقشهای مختلف عناصر نظام تعلیموتربیت در تحقق حیات طیبه باتوجهبه نظر متخصصان چیست؟ برای پاسخگویی به سؤالات فوق از روش تحلیل محتوا و اسنادی استفاده شده است. یافتههای سؤال اول پژوهش بیانگر آن است که فراوانی واژه حیات طیبه و جامعه صالح در فلسفه تربیت جمهوری اسلامی ایران (۲۰۸ مرتبه )، فراوانی واژه حیات طیبه در فلسفه تربیت رسمی و عمومی در جمهوری اسلامی ایران (۷۵ مرتبه) و فراوانی واژه حیات طیبه در رهنامه نظام تربیت رسمی و عمومی در جمهوری اسلامی ایران (۵۱ مرتبه) است که دلالت بر اهمیت جایگاه حیات طیبه در سند تحول بنیادین آموزشوپرورش ایران دارد. در پاسخ به سؤال دوم پژوهش، راهکارهایی نظیر توجه به انتخاب و تربیت معلمان شایسته، ایجاد فضای تعاملی میان مربیان و متربیان، ایجاد هماهنگی بین عوامل مختلف نظام تربیتی برای دستیابی به اهداف و..... در ارتباط با نقش عناصر مختلف نظام تعلیموتربیت در تحقق حیات طیبه ذکر شد. نتایج سؤال سوم پژوهش نیز نشان داد باتوجهبه نظرات متخصصان؛ معلم، نهاد خانواده، محتوای برنامههای درسی، فعالیتهای پرورشی و مدیران آموزشی بهترتیب بهعنوان عناصر نظام تعلیموتربیت در فراهمآوردن تحقق حیات طیبه نقش دارند. باتوجهبه نتایج حاصله میتوان اذعان نمود انتخاب حیات طیبه و ایجاد آمادگی در متربیان برای تحقق آن بهعنوان هدف غایی فعالیتهای تربیتی، مفهومی جامع است که دستیابی به این هدف غایی و کلی در گرو هماهنگی و نقشآفرینی همه نهادهای جامعه و عناصر مختلف نظام تعلیموتربیت است.
کلید واژگان
حیات طیبهجامعه صالح
سند تحول بنیادین
نظام تعلیموتربیت
راهکارها
شماره نشریه
42تاریخ نشر
2019-05-221398-03-01
ناشر
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامImam Hussein University
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شاهددانشآموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه آموزشوپرورش دانشگاه شاهد
نویسنده مسئول دانشجوی دکتری فلسفه تعلیموتربیت دانشگاه پیامنور تهران
شاپا
2251-69722645-5196



