تدوین الگوی اسلامی ـ ایرانی مهارتآموزی در مدارس متوسطه کشور
(ندگان)پدیدآور
مرادی دهقی, شهریارعباسپور, عباسرحیمیان, حمیدملکی, حسنخسروی, محبوبه
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش با هدف طراحی الگوی اسلامی ـ ایرانی مهارتآموزی در مدارس متوسطه کشور با استفاده از رویکرد پارادایمی اشتراوس و کوربین (1393) برای نظریه دادهبنیاد و به روش کیفی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه صاحبنظران، کارشناسان و مدیرانی بود که در یکی از عرصههای مهارتآموزی رسمی (آموزشوپرورش) و غیررسمی (سازمان فنی و حرفهای کشور) تجربه و حضور داشتند. باتوجهبه رویکرد پژوهش، تمرکز اصلی بر خبرگان آشنا با مسائل مهارتآموزی در مدارس متوسطه کشور بود که درنهایت 17 نفر از ایشان بهصورت هدفمند و براساس راهبرد گلوله برفی برای انجام مصاحبههای عمیق بدون ساختار انتخاب شدند. تحلیل دادهها بهطور همزمان با استفاده از روش کدگذاری باز، انتخابی و نظری انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد: "مهارتها و شایستگیهای پایه و غیرفنی دانشآموزان، مهارتهای فنی و شغلی دانشآموزان، تربیت حرفهای میتنیبر مهارت و شایستگی، تقویت ارزشهای اسلامی و ایرانی کار، انعطافپذیری در برابر تغییر و تخصصگرایی در آموزشوپرورش" بهعنوان کانونی یا مقوله محوری مطرح شدهاند. "مقولههای کیفیت آموزش و تدریس و یادگیری، توجه به شایستهسالاری و شایستهگزینی، رویکرد و راهبرد در مهارتآموزی، وجود معلمان ماهر و کارآمد، تخصصگرایی، آیندهپژوهی و آیندهنگری و کیفیت آموزش و تدریس" بهعنوان عللی تلقی میشوند که نقش فعال در مهارتآموزی داشته و تا این عوامل مهیا نشوند، مهارتآموزی شکل نمیگیرد. مهمترین راهبردهای اتخاذشده در این پژوهش عبارتند از: "فرهنگسازی، تحول در برنامه درسی، تحول در محیطهای یادگیری، تحول در روشهای سنجش و ارزشیابی، تحول در کتابها و محتوای درسی، بهداشت و ایمنی کار، زیرساختها و تجهیزات، همکاری و ارتباطات بینالمللی آموزشی و پژوهشی، نیازسنجی و تأمین منابع مالی". شرایط بستر در پژوهش کنونی مقولههای"توجه به فرهنگ و شرایط اجتماعی، ساختار سازمانی، انگیزه حمایت از تغییر و مدیریت عملکرد تغییرمدار" هستند. مقولههای "محدودیتها و مشکلات قانونی، عدم باور و تعهد به مهارتآموزی و مشکلات آموزشهای مهارتآموزی" بهعنوان شرایط مداخلهگر الگوی پارادایمی مورد توجه قرار گرفتهاند. پیامد پژوهش حاضر پیشرفت و اشتغالزایی است.
کلید واژگان
مهارتمهارتآموزی
اشتغال
الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت
نظریه دادهبنیاد
شماره نشریه
41تاریخ نشر
2019-02-201397-12-01
ناشر
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامImam Hussein University
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه علامه طباطبائیدانشیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی
دانشیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی
استاد گروه برنامه ریزی درسی دانشگاه علامه طباطبائی
استادیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی
شاپا
2251-69722645-5196



