میزان عمل به هنجارهای اسلامی بین دانشآموزان دوره متوسطه: مطالعهای ترکیبی
(ندگان)پدیدآور
نبوی, سید صادقصمدی, معصومه
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف اصلی این پژوهش، بررسی میزان عمل به هنجارهای اسلامی توسط دانشآموزان پسر دوره متوسطه است. باتوجهبه ماهیت موضوع و اهداف پژوهش، روش پژوهش مورداستفاده، ترکیبی از نوع اکتشافی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر تهران بوده است که براساس جدول مورگان، تعداد 389 نفر از دانشآموزان دوره دوم متوسطه با روش نمونهگیری خوشهای بهعنوان نمونه برای اجرای پژوهش انتخاب شدند. ازآنجاکه این پژوهش ترکیبی بوده، برای مرحله کیفی نمونهای به تعداد 16 نفر صاحبنظر و 15 نفر دانشآموز برای انجام مصاحبه، بهروش نمونهگیری هدفمند (از نوع داوطلبانه) انتخاب شدند. برای جمعآوری دادههای موردنیاز، از ابزار مصاحبه و پرسشنامه استفاده شد. دادههای حاصله با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیهوتحلیل آماری قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که ازنظر دانشآموزان پسر دوره متوسطه، آنها تا اندازه زیادی به هنجارهای اسلامی در ابعاد پوشش و وضع ظاهری و عدم قصور و سهلانگاری نسبت به وظایف خود عمل نمودهاند، اما در ابعاد رعایت شعائر دینی، رعایت ادب و احترام به مدیر، معلمان و سایر کارکنان مدرسه، رعایت حسن اخلاق و رفتار با سایر دانشآموزان، رعایت بهداشت و پاکیزهنگهداشتن فضای مدرسه، کمتر به هنجارهای اسلامی عمل نمودهاند. باتوجهبه یافتههای پژوهش نتیجه گرفته میشود که با بهکارگیری راهکارهای عملی پیشنهادی و فراهمنمودن محیط آموزشی و پرورشی مناسب در مدارس دوره متوسطه، عمل به هنجارهای اسلامی را بین دانشآموزان، میتوان افزایش داد.
کلید واژگان
هنجارهای اسلامیدوره متوسطه
دانشآموزان
ارزشهای اخلاقی
شماره نشریه
39تاریخ نشر
2018-08-231397-06-01
ناشر
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامImam Hussein University
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهراندانشیار گروه تعلیموتربیت اسلامی، پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش، تهران
شاپا
2251-69722645-5196



