کارکردهای تربیت عقلانی از دیدگاه آیت الله جوادی آملی
(ندگان)پدیدآور
رضایی, محمدجعفرنوروزی, رضا علیسپاهی, مجتبی
نوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش با هدف بررسی کارکردهای تربیت عقلانی از دیدگاه آیتالله جوادی آملی و با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی از نوع تحلیل محتوای کیفی انجام شده است. از دیدگاه استاد عقل انسان تربیتپذیر است و بار ارزشی دارد؛ زیرا از دید دیانت از یک سو به حق و باطل در حکمت نظری و از سوی دیگر به حسن و قبح در حکمت عملی مرتبط است و دارای ابعاد و اقسام نظری، عملی، دینی، برهانی، تجریدی، تجربی و کلامی و فلسفی است. تربیت عقلانی از دیدگاه جوادی آملی، کمال و اوصاف و ارزاق مورد نیاز انسان است تا او را به هدایت تشریعی برساند. از دیدگاه ایشان ربوبیت، سوق دادن شیء به سمت کمال آن است و رب کسی است که شأن او سوق دادن اشیا به سوی کمال و تربیت آنها باشد و این صفت به صورتی ثابت در او باشد. مفهوم تربیت عقلانی از دیدگاه جوادی آملی به تزکیه نفس و تهذیب روح است و این غرض همواره با پرورش و اصلاح عقل همراه است. در این راستا یافتههای پژوهش دلالت دارد که استاد، تربیت عقلانی را پرورش قوه تفکر انسان برای انتقال از حیات معمول به حیات الهی میداند. تربیت عقلانی، علم و عمل انسان را عقال میبندد و با بستن پای هوی و هوس، شئون ادراکی و تحریکی انسان را تعدیل میکند. در پایان پس از گردآوری اطّلاعات و با بررسی آثار جوادی آملی به روش کتابخانهای و تجزیه و تحلیل آنها به روش تحلیل محتوا به این نتایج دست یافتهایم که عبارت است از: رسیدن به حیات الهی، دوری از تعصب کورکورانه، وحدت درونی، هدایت عملی و سلوک به کوی حق.
کلید واژگان
کارکردهای تربیت عقلانیتربیت
عقل
تربیت عقلانی
آیتالله جوادی آملی
شماره نشریه
38تاریخ نشر
2018-05-221397-03-01
ناشر
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامImam Hussein University
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای رشته فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهاندانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه اصفهان
شاپا
2251-69722645-5196



