تعلیم و تربیت اخلاقی از دیدگاه ابن سینا و هربارت
(ندگان)پدیدآور
عالم گردخطبه سرا, گلنازجباری, کامرانمحمدیاری, قاسم
نوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش، مقایسه تطبیقی هدف، محتوا و روش تربیت اخلاقی در فرایند تعلیم و تربیت از دیدگاه ابن سینا و هربارت است. پژوهش به دنبال پاسخ به این سؤالات بوده است: تفاوتها و شباهتهای اهداف تربیت اخلاقی از دید ابن سینا و هربارت کدام است؟ تفاوتها و شباهتهای محتوای تربیت اخلاقی از دید ابن سینا و هربارت کدام است؟ تفاوتها و شباهتهای روشهای تربیت اخلاقی ابن سینا و هربارت کدام است؟ برای رسیدن به پاسخ پرسشها و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش توصیفی (تحلیلی، اسنادی) استفاده شده است. یافتهها نشان داد که هر دو اندیشمند بر هدف اخلاقی آموزش و پرورش تاکید میکنند. در عین حال میتوان گفت هربارت، تربیت اخلاقی مبتنی بر علم روانشناسی و ابن سینا به اخلاق با رویکردی اسلامی معتقد است. در محتوای تربیتی ابن سینا تأکید بر آموزههای دینی با مضمونهای اخلاقی است و هربارت بر محتوای مبتنی بر علائق فراگیران تأکید دارد. در روشهای تربیتی ابن سینا تأکید بر روشهای تلقین، بحث و گفتگو است و هربارت بر روش خاص علمی مبتنی بر اصول روانشناختی تأکید دارد.
کلید واژگان
ابن سیناتربیت اخلاقی
هربارت
شماره نشریه
37تاریخ نشر
2018-02-201396-12-01
ناشر
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامImam Hussein University
سازمان پدید آورنده
آذربایجان غربیدانشگاه پیام نور
دانشگاه پیام نور
شاپا
2251-69722645-5196



