واکاوی روششناسی دیدگاه فلسفه شیخ اشراق و تبیین دلالتهای آن برای برنامه درسی
(ندگان)پدیدآور
قلندری, زهرانوروزی, رضاعلیگلستانی, سیدهاشم
نوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش، که با استفاده از روش پژوهش کیفی از نوع تحلیل محتوای کیفی لورنس باردن انجام شده بر هدف بررسی روش شناخت حقیقت از دیدگاه شیخ اشراق و تبیین دلالتهای آن برای برنامه درسی مبتنی است. طبق نتایج این مطالعه میتوان چنین نتیجهگیری کرد که شیخ اشراق، شناخت را شامل شناخت فطری، شناخت حسی و شناخت خیالی، شناخت عقلی و شناخت شهودی میداند؛ قلمرو شناخت را عالم مثال میداند و روش شناخت را همراهی عقل و کشف، قوانین قطعی و بدیهی عقل معیار کشف و شهود، تقدم و برتری دین بر عقل و کشف میداند؛ منابع شناخت را عقل، شهود، تجربههای عرفانی میداند که از طریق تهذیب نفس و سلوک عرفانی بهدست آمده است و طراحی برنامه درسی بر اساس دیدگاه سهروردی بر هدف قرب الیالله یا فنای فیالله، تعامل دانشآموز و معلم و محور قرار دادن دانشآموز بهعنوان منبع اطلاعات و تصمیمات برنامه درسی با «هدف تحقق خود» یا همان «تجربه حضوری» فرد مبتنی است که از طریق روشهای مبتنی بر شهود، عقل و خودسنجی بهدست میآید.
کلید واژگان
روششناسی فلسفۀ اشراقبرنامه درسی و فلسفۀ شیخ اشراق
دلالت فلسفه بر برنامۀ درسی
شماره نشریه
36تاریخ نشر
2017-11-221396-09-01
ناشر
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامImam Hussein University
سازمان پدید آورنده
دانشگاه آزاد اصفهاناستادیار دانشگاه اصفهان
دانشگاه آزاد اصفهان
شاپا
2251-69722645-5196



