قیمتگذاری و جمعآوری محصولات در زنجیره تأمین حلقه بسته با دو کانال بازیافت رقابتی تحت رهبری مختلف
(ندگان)پدیدآور
رنجبر, یحییصاحبی, هادینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در این مطالعه یک زنجیره تأمین حلقه بسته شامل یک سازنده، یک خردهفروش و یک جمعآوریکننده بخش ثالث در نظر گرفته شده است. سازنده هم محصولات جدید را از مواد خام تولید میکند و هم محصولات استفادهشده جمعآوریشده را بازسازی میکند. سازنده محصولات جدید و محصولات بازسازیشده را از طریق خردهفروش به بازار عرضه میکند و در کانال معکوس، خردهفروش و جمعآوریکننده بخش ثالث بهطور رقابتی محصولات استفادهشده را جمعآوری میکنند. برای بررسی تصمیمات بهینه قیمتگذاری و جمعآوری تحت رهبری کانال مختلف، چهار سناریو متفاوت ساخته شده است- یک مدل متمرکز و سه مدل غیرمتمرکز شامل رهبری سازنده، رهبری خردهفروش و رهبری جمعآوریکننده بخش ثالث. سپس با استفاده از آنالیز عددی تصمیمات بهینه در سناریوهای مختلف مقایسه شدهاند و تأثیر شدت رقابت بین دو کانال بازیافت بر متغیرهای تصمیمگیری و سود بررسی شده است. نتایج نشان میدهد مدل رهبری خردهفروش اغلب مؤثرترین سناریو در زنجیره تأمین حلقه بسته است.
کلید واژگان
زنجیره تأمین حلقه بستهرهبری کانال
دو کانال بازیافت رقابتی
بازسازی
نظریه بازی
شماره نشریه
15تاریخ نشر
2020-02-201398-12-01
ناشر
دانشگاه بوعلی سیناBu-Ali Sina University
سازمان پدید آورنده
مهندسی سیستم، دانشگاه علم و صنعت ایرانگروه مهندسی سیستم و زنجیره تامین، دانشکده مهندسی صنایع، دانشکاه علم و صنعت ایران
شاپا
2345-22692345-4180




