بررسی عوامل مؤثر بر تجارت درون صنعتی تولید خودروهای سواری: با تأکید بر نقش نوآوری
(ندگان)پدیدآور
نجفی, زهراصامتی, مجیدآذربایجانی, کریمنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در طول چند دهه گذشته تجارت درون صنعت بهعنوان یکی از مهمترین مباحث مطرح شده در سطح بینالملل از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. ایران نیز برای پیشبرد اهداف اقتصادی خود و بهبود روابط تجاری با عمدهترین شرکای تجاری در صنایع غیرنفتی نیازمند الگویی مناسب است. ازاینرو، در این پژوهش، با توجه ویژه به صنعت خودروهای سواری و نقش مؤثرمتغیرهای کلیدی نوآوری و اندازه دولت در سطح کلان اقتصادی و بینالمللی، به بررسی رابطه خطی و غیرخطی این متغیرها بر تجارت درون صنعت پرداخته شده است. نتایج بهدست آمده رابطه U معکوس بین نوآوری و تجارت در صنعت خودروهای سواری تأیید شده است. همچنین اندازه دولت اثر مثبت و معناداری بر تجارت این صنعت داشته است. شاخصهای لیندر و مسافت جغرافیایی بهعنوان متغیرهای کنترل نتوانستند اثر معناداری بر سطح تجارت خودروهای سواری داشته باشند و متغیرهای دامی عضویت در WTO و ECO به گسترش تجارت در این صنعت کمک کردهاند.
کلید واژگان
تجارت درون صنعتخودروهای سواری
نوآوری
اندازه دولت
پنل- دیتا
شماره نشریه
77تاریخ نشر
2018-12-221397-10-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای اقتصاد بینالملل، دانشگاه اصفهاندانشیار، گروه اقتصاد، دانشگاه اصفهان
استاد، گروه اقتصاد، دانشگاه اصفهان،
شاپا
1726-07282476-6445




