نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorکریمی موغاری, زهراfa_IR
dc.contributor.authorمقصودلو, مهردادfa_IR
dc.contributor.authorعلمی, زهرا(میلا)fa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T08:49:52Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T08:49:52Z
dc.date.available1399-07-09T08:49:52Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T08:49:52Z
dc.date.issued2018-10-23en_US
dc.date.issued1397-08-01fa_IR
dc.date.submitted2019-03-18en_US
dc.date.submitted1397-12-27fa_IR
dc.identifier.citationکریمی موغاری, زهرا, مقصودلو, مهرداد, علمی, زهرا(میلا). (1397). اثر نابرابری آموزشی بر اشتغال استان‏ های ایران. پژوهشهای اقتصادی ایران, 23(76), 85-106. doi: 10.22054/ijer.2018.9513fa_IR
dc.identifier.issn1726-0728
dc.identifier.issn2476-6445
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22054/ijer.2018.9513
dc.identifier.urihttp://ijer.atu.ac.ir/article_9513.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/349315
dc.description.abstractیکی از مؤثرترین راه‎های تحقق عدالت اجتماعی تأمین فرصت‎های یکسان برای دسترسی عموم افراد جامعه به آموزش و رسیدن به عدالت آموزشی است. یک جنبه از عدالت آموزشی در بازار کار و در انتهای فرآیند آموزش ظاهر می‏شود. بازار کار و فرآیند پیدا کردن شغل و تعیین دستمزد، هدایت‌کننده میزان تلاشی است که افراد برای کسب تحصیلات مؤثر انجام می‏دهند. اگر بازار کار علایم مناسبی را به بخش آموزش نفرستد، آنگاه تخصیص منابع نیز در بخش آموزش به‌درستی انجام نمی‏گیرد. در این پژوهش، رابطه بین نابرابری آموزشی و نرخ اشتغال در استان‌های ایران مورد بررسی قرار می‌‎گیرد. نرخ اشتغال و ضریب جینی آموزشی با استفاده از ریزداده‎های درآمد- هزینه خانوار مرکز آمار ایران محاسبه شده است. داده‎های مورد استفاده در این تحقیق از نوع داده‎‎های تابلویی و برای 28 استان کشور در دوره زمانی 1380 تا 1392 است. در تحقیق حاضر از داده‌های ترکیبی پویا و تخمین‌زن گشتاور تعمیم‌یافته  در برآورد الگو استفاده می‌شود. میانگین ضریب جینی آموزشی نشان‌دهنده آن است که نابرابری آموزشی در استان‏های محروم از استان‏های برخوردار بالاتر است. نتایج برآورد الگو نشان می‏دهد که بین نرخ اشتغال و نابرابری آموزشی رابطه منفی و معنادار وجود دارد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می‌دهد که در  استان‏های محروم و برخوردار ارتباط بین روند تغییرات نرخ اشتغال و ضریب جینی آموزشی منفی است و در همه استان‏های کشور با کاهش ضریب جینی آموزشی، نرخ اشتغال روندی افزایشی یافته است.fa_IR
dc.format.extent343
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علامه طباطباییfa_IR
dc.publisherAllameh Tabataba’i Universityen_US
dc.relation.ispartofپژوهشهای اقتصادی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIranian Journal of Economic researchen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22054/ijer.2018.9513
dc.subjectنابرابری آموزشیfa_IR
dc.subjectنرخ اشتغالfa_IR
dc.subjectاستان‏های ایرانfa_IR
dc.subjectGMMfa_IR
dc.titleاثر نابرابری آموزشی بر اشتغال استان‏ های ایرانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentدانشیار گروه اقتصاد دانشگاه مازندرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکترای اقتصاد توسعه دانشگاه مازندرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه اقتصاد دانشگاه مازندرانfa_IR
dc.citation.volume23
dc.citation.issue76
dc.citation.spage85
dc.citation.epage106


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد