چالشهای نظام آموزش در اقتصادهای متکیبه نفت: مطالعه موردی ایران
(ندگان)پدیدآور
طاهرپور, جوادصمدیان, فرزانهنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
تزریق درآمدهای نفتی بهمنظور دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی در اقتصادهای رانتی، در بلندمدت آثار مخربی بر حوزه علم و دانش داشته است و خواهد داشت. در پیش گرفتن الگوی «تزریق درآمدهای نفتی» در نهایت، پیامهایی به بازیگران عرصه علم و دانش مخابره میکند که آنها را به سمت انتخاب مسیر «گسترش بیکیفیت آموزش» سوق میدهد. براساس چهارچوب تحلیلی ارایه شده در مطالعه حاضر، تسلط فضای رانتی حاکم، به ایجاد ساختار انگیزشی متکیبه رانتجویی منجر میشود. در این شرایط، از یک سو، اولویت بخش تولیدی تغییر مییابد و دستیابی به کیک نفتی مبنای حداکثرسازی سود بنگاهها قرار میگیرد و بنگاهها را از علم و دانش و ارتباط با صنعت بینیاز میکند. از سوی دیگر، دولت به پشتوانه درآمدهای نفتی برای ارتقای توان مالی و مدیریتی خویش، خود را از علم و دانش بینیاز مییابد. در کنار اینها، دولت در تلاش برای دستیابی به توسعه علمی، الگوی تزریق درآمدهای نفتی را در پیش میگیرد که کاربست چنین الگویی نظام آموزشی را بینیاز از ارتباط با سایر حوزهها برای تأمین مالی میکند. مجموعه این پیامها در نهایت، نظامآموزشی را به سمتی سوق میدهد که در آن، کمیت در اولویت بوده و کیفیت فاقد اولویت است. دادههای موجود در خصوص کمیت و کیفیت نظام آموزشی، ثبت اختراع، تعداد مقالات و منابع تأمین مالی نظام آموزشی بهخوبی الگوی نظری ارایه شده در مطالعه حاضر را تأیید میکنند.
کلید واژگان
درآمدهای نفتینفرین منابع
اقتصاد رانتی
توسعه اقتصادی
نظام آموزشی
شماره نشریه
73تاریخ نشر
2018-01-211396-11-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
استادیار اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائیکارشناس ارشد اقتصاد، دانشگاه علامه طباطبائی
شاپا
1726-07282476-6445




