بررسی مزیت نسبی محصولات صادراتی صنعت پتروشیمی ایران
(ندگان)پدیدآور
مهدوی, ابوالقاسمملکشاهیان, مهراننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از عوامل موثر در شناخت توانمندی های صادراتی یک کشور برای اتخاذ سیاست های مناسب در آن راستا، وجود مزیت نسبی در تولید و صادرات کالا است. به طور ساده عقیده بر این است که کشورها به دلیل وجود مزیت نسبی در تولید کالاها وارد صحنه تجارت خارجی شده است و در سطح بین المللی به مبادله کالا می پردازند.برای اندازه گیری مزیت نسبی، معیارهای متفاوتی از سوی اقتصاددانان ارایه شده است که از آن جمله می توان به معیارهای بالاسا و ولراث اشاره کرد.در این مقاله، با استفاده از شاخص های مذکور به بررسی مزیت نسبی آشکار شده (RCA) محصولات صنعت پتروشیمی ایران پرداخته می شود. نتایج این پژوهش نشان می دهد که ایران در صادرات محصولات صنعت پتروشیمی از مزیت نسبی برخوردار بوده و سهم صادرات آن از صادرات کاللاهای صنعتی کشور در حال افزایش است.
کلید واژگان
تجارت خارجیمزیت نسبی
صنعت پتروشیمی
مزیت نسبی آشکار شده
ایران
شماره نشریه
21تاریخ نشر
2005-01-201383-11-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهرانکارشناس ارشد علوم اقتصادی - اقتصاد انرژی و بازاریابی
شاپا
1726-07282476-6445




