| dc.date.accessioned | 1399-07-09T08:49:18Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T08:49:18Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T08:49:18Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T08:49:18Z | |
| dc.date.issued | 2006-01-21 | en_US |
| dc.date.issued | 1384-11-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2016-05-11 | en_US |
| dc.date.submitted | 1395-02-22 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | (1384). تحلیل کشش قیمتی تقاضای بنزین در بخش حمل و نقل زمینی ایران و پیشبینی آن تا سال 1394 . پژوهشهای اقتصادی ایران, 7(25), 23-46. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1726-0728 | |
| dc.identifier.issn | 2476-6445 | |
| dc.identifier.uri | http://ijer.atu.ac.ir/article_3715.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/349131 | |
| dc.description.abstract | <em>در این مقاله کشش قیمتی تقاضای بنزین طی سالهای 1359-1381 بررسی شده و کششپذیری تقاضای بنزین برای سالهای 1382-1394 پیشبینی شده است. برای این منظور با استفاده از روش خودتوضیح با وقفههای گسترده </em>(<em>ARDL</em>)<em> تقاضای کلّ بنزین برآورد شد. نتایج حاصل از برآورد تابع تقاضای کلّ بنزین که تابعی از قیمت حقیقی بنزین و تعداد خودروها است نشان میدهد که یک رابطة منفی و ضعیف میان قیمت حقیقی بنزین و تقاضای کلّ بنزین وجود دارد، به طوری که یک واحد افزایش در قیمت حقیقی بنزین (200 ریال قیمت اسمی) منجر به کاهش سالانة 5/18 واحد (1850 میلیون لیتر) در تقاضای بنزین میشود. این رابطة ضعیف تا حدی به دلیل آن است که دولت همواره قیمت بنزین را پایینتر از قیمتهای تعادلی بینالمللی نگهداشته و در اکثر سالها افزایش قیمت بنزین کمتر از تورّم بوده است. در نتیجه، کاهش تقاضا در قبال افزایش قیمت بنزین محدود شده است.</em>
<em> برای پیشبینی میزان کششپذیری تقاضای بنزین در هر سه سناریوی عنوان شدة تورّمی 5، 8 و 22 درصدی در لایحة چشمانداز برنامة چهارم توسعه سه حالت (10، 30 و 50 درصد) برای افزایش مداوم قیمت اسمی بنزین تا سال 1394 در نظر گرفته شده است.</em>
<em> براساس این محاسبات افزایش سالانة 10 درصدی قیمت اسمی بنزین تأثیر مثبتی بر کششپذیری تقاضای بنزین نداشته و تا پایان دورة پیشبینی، همچنان کشش تقاضای بنزین کاهش یافته و روند نزولی آن ادامه مییابد.</em>
<em> افزایش سالانة 30 درصدی قیمت اسمی بنزین در سناریوهای رشد سریع و مطلوب به طور تدریجی افزایش کششپذیری تقاضای بنزین را موجب میشود و در سالهای پایانی دورة پیشبینی به (5/0-) میرسد. با افزایش سالانه 50 درصد در قیمت اسمی بنزین کششپذیری در هر سه سناریو سریعتر رخ داده است، به طوری که در سالهای 1390 و 1391 آستانة کششپذیری نیز مشاهده میشود.</em> | fa_IR |
| dc.format.extent | 361 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علامه طباطبایی | fa_IR |
| dc.publisher | Allameh Tabataba’i University | en_US |
| dc.relation.ispartof | پژوهشهای اقتصادی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Iranian Journal of Economic research | en_US |
| dc.subject | کشش | fa_IR |
| dc.subject | بنزین | fa_IR |
| dc.subject | تقاضا | fa_IR |
| dc.subject | قیمت | fa_IR |
| dc.subject | پیشبینی | fa_IR |
| dc.title | تحلیل کشش قیمتی تقاضای بنزین در بخش حمل و نقل زمینی ایران و پیشبینی آن تا سال 1394 | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.citation.volume | 7 | |
| dc.citation.issue | 25 | |
| dc.citation.spage | 23 | |
| dc.citation.epage | 46 | |