نمایش مختصر رکورد

dc.date.accessioned1399-07-09T08:48:46Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T08:48:46Z
dc.date.available1399-07-09T08:48:46Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T08:48:46Z
dc.date.issued2011-09-23en_US
dc.date.issued1390-07-01fa_IR
dc.date.submitted2016-04-24en_US
dc.date.submitted1395-02-05fa_IR
dc.identifier.citation(1390). نقش نهادهای قانونی (عمومی) و تنظیمی در توسعه مالی با تأکید بر بخش بانکی. پژوهشهای اقتصادی ایران, 16(48), 55-85.fa_IR
dc.identifier.issn1726-0728
dc.identifier.issn2476-6445
dc.identifier.urihttp://ijer.atu.ac.ir/article_3064.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/348940
dc.description.abstract<strong>وقوع بحران­های پولی و بانکی و هزینه­های سنگین ناشی از این بحران­ها در سه دهه اخیر، موجب شده که به نقش نهادها و محیط نهادی در بازارهای مالی توجه ویژه شود و مبحث حکمرانی تنظیمی و کنترلی<strong>[1]</strong> در بازارهای مالی، در کنار حکمرانی عمومی<strong>[2]</strong> مورد توجه قرار گیرد. تبیین شاخص­هایی برای اندازه­گیری وضعیت مقررات نظارتی در بازارهای مالی از جمله مباحث جدیدی است که در قالب حکمرانی تنظیمی و کنترلی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در این راستا اصول محوری کمیته بازل<strong>[3]</strong> با هدف استانداردسازی بازارهای مالی در سال 1997 توسط کمیته نظارت بانکی بازل متشکل از نمایندگان آژانس­های نظارتی بانک در کشورهای پیشرفته</strong><strong><strong>[4]</strong></strong><strong>تعریف</strong><strong> و </strong><strong>منتشر شده</strong><strong>و هم­اکنون این اصول از سوی بسیاری از کشورها پذیرفته شده است. در این مطالعه ابتدا نقش محیط نهادی و رابطه آن با شاخص­های توسعه بخش بانکی در 53 کشور برای سال­های</strong><strong> 2008-2000 با استفاده از داده­های تلفیقی<strong>[5]</strong> بررسی شد. نتیجه بیانگر تأثیر مثبت و معنادار وضعیت حاکمیت قانون و نظم عمومی به عنوان شاخص وضعیت حکمرانی عمومی، در توسعه بخش بانکی است. در بخش دوم مطالعه، رابطه وضعیت نحوه پاسخگویی و استقلال نهادهای تنظیمی و کنترلی<strong>[6]</strong> با شاخص­های توسعه بخش بانکی در 53 کشور بررسی شد. نتیجه برآوردها، معناداری رابطه میان وضعیت شاخص­های تنظیمی و کنترلی با شاخص­های توسعه بخش بانکی را تأیید نمی­کند. به این ترتیب در نمونه مورد مطالعه، رابطه معنادار میان نتایج ارزیابی بازل با متغیرهای توسعه بخش بانکی مشاهده نمی­شود. هرچند این یافته با نتیجه برخی مطالعات<strong>[7]</strong> مطابقت دارد اما بدون تردید اثبات دقیق­تر این موضوع نیاز به افزایش تعداد نمونه و همچنین وجود حداقل دو دوره از نتایج ارزیابی­ها براساس استاندارد بازل دارد.  </strong> <br clear="all" /> [1]. Regulatory Governance [2]. Public Governance [3]. The Basel Core Principles Committee [4] .کمیته بازل ابتدا متشکل از نمایندگان کشورهای بلژیک، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، لوکوزامبورگ، هلند، اسپانیا، سوئد، سوئیس، انگلیس و امریکا بود که هم اکنون شامل کشورهای آرژانتین، استرالیا، برزیل، چین، هنگ کنگ، هند، اندونزی، کره، مکزیک، روسیه، عربستان سعودی، سنگاپور، آفریقای­جنوبی و ترکیه نیز می­شود. کمیته با ناظران کشورهای غیر عضو  مشورت می­کند.  [5]. Panel [6]. برگرفته از نتایج ارزیابی به عمل آمده بر مبنای اصول بازل [7]. راجیت لال  (2009)fa_IR
dc.format.extent1209
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علامه طباطباییfa_IR
dc.publisherAllameh Tabataba’i Universityen_US
dc.relation.ispartofپژوهشهای اقتصادی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIranian Journal of Economic researchen_US
dc.subjectحکمرانی تنظیمی و کنترلیfa_IR
dc.subjectحکمرانی عمومیfa_IR
dc.subjectنهادهای مالیfa_IR
dc.subjectتوسعه بخش بانکیfa_IR
dc.subjectاصول محوری بازلfa_IR
dc.subjectاستقلال نهادهای تنظیمیfa_IR
dc.subjectپاسخگویی نهادهای تنظیمیfa_IR
dc.titleنقش نهادهای قانونی (عمومی) و تنظیمی در توسعه مالی با تأکید بر بخش بانکیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.citation.volume16
dc.citation.issue48
dc.citation.spage55
dc.citation.epage85


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد