اثرات رفاهی رفتار مصرفی مبتنیبر مبانی ارزشی خانواده در اسلام؛ با تأکید بر تعدیل رجحان زمانی
(ندگان)پدیدآور
ایزدخواستی, حجتنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در ادبیات مربوط به رفتارهای مصرفی، عوامل محیطی از قبیل خانواده و فرهنگ مصرفی و عوامل درونی از قبیل باورها و اعتقادات بر سبک زندگی و رفتار مصرفکننده اثرگذار است. در نظام مبتنیبر مبانی اسلامی، تحلیل رفتار مصرفی خانواده و عقلانیت حاکم بر آن فراتر از رفتار مصرفی مبتنیبر عقلانیت ابزاری در نظام غرب است. بنابراین تشکیل نهاد خانواده براساس مبانی اخلاقی اسلام یکی از بسترها و کانونهای نهادی در اجتماع برای حرکت بهسمت تعالی انسانی است که از طریق نهادینهسازی صفتهای اخلاقی مثبت از قبیل نوعدوستی، صبر و ایثار بهدنبال ترسیم انسان اقتصادی در هر سه بعد مادی، اُخروی و معنوی میپردازد. بر این اساس، نهادینه شدن نوعدوستی، صبر و ایثار میتواند از طریق کاهش نرخ رجحان زمانی مثبت منجر به افزایش رفاه اجتماعی شود. نتایج حاصلشده در چارچوب الگوی تعادل عمومی بیانگر این است که گسترش نهاد خانواده مبتنیبر مبانی اخلاقی، از طریق تعدیل نرخ رجحان زمانی مثبت باعث افزایش ذخیره سرمایه سرانه، تولید سرانه، مصرف سرانه و درنهایت افزایش رفاه خانوار در وضعیت پایا میشود.
کلید واژگان
رفتار مصرفیاخلاق اسلامی
خانواده
رفاه
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2019-04-211398-02-01
ناشر
دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq(as) University
سازمان پدید آورنده
استادیار اقتصاد دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانشاپا
2008-41022228-6624




