الگوی مطلوب تجارت خارجی در اقتصاد اسلامی و مهمترین اصلاحات نهادی برای پیادهسازی آن در ایران
(ندگان)پدیدآور
شریفزاده, محمدجوادحسنی, مجتبینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تجارت خارجی از دیرباز در زمره مهمترین فعالیتهای اقتصادی ملتها بوده است. از همین رو نظریه تجارت بینالملل که به ترسیم الگوی مطلوب تجارت خارجی و تحلیل روشهای پیاده سازی آن اختصاص دارد جایگاه مهمی در دانش اقتصاد متعارف پیدا کرده است. این تحقیق سعی میکند چشماندازی نسبتاً دقیق از وضعیت مطلوب تجارت خارجی در اقتصاد اسلامی ارائه کند و از دستاوردهای اقتصاد نهادگرا و روشهای آن برای تعیین مسیر دستیابی اقتصاد ایران به وضعیت مطلوب استفاده نماید. بر همین اساس سوالات اصلی تحقیق عبارت است از اینکه اولاً «براساس مبانی اسلامی الگوی تجارت خارجی مطلوب چه ویژگیهایی دارد؟» و ثانیاً «برای انطباق تجارت خارجی جمهوری اسلامی ایران بر الگوی مطلوب تجارت خارجی کدام اصلاحات نهادی مورد نیاز است؟» از آنجا که این دو پرسش جنبه انکشافی دارد تحقیق فاقد فرضیه است. روششناسی تحقیق رجوع به اصول تشریعی اقتصاد اسلامی (به ویژه اصول عدالت اجتماعی، حرمت اکل مال به باطل، حرمت اسراف، لزوم تداول ثروت، حق فقرا در اموال اغنیا، نقش سازنده حکومت اسلامی، قاعده لاضرر و قاعده نفی سبیل) و سپس استخراج مجموعه سیاستهای راهبردی تجارت خارجی اسلامی از اصول مذکور است. سپس کوشیدهایم با تکیه بر دستاوردهای اقتصاد نهادگرا مهمترین اصلاحات نهادی لازم برای اجرای سیاستهای مذکور را معرفی نماییم. نتایج نشان میدهد که باید برای تحقق هر یک از سیاستهای راهبردی تجارت خارجی اسلامی اصلاحات نهادی متنوعی انجام داد. این اصلاحات در اغلب موارد ناظر به نهادهای رسمی بوده و در برخی موارد نیز اشاره به نهادهای غیررسمی دارند.
کلید واژگان
اقتصاد اسلامیتجارت بین الملل
الگوی مطلوب تجارت خارجی اسلامی
اقتصاد نهادگرا
صادرات و واردات
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2014-10-231393-08-01
ناشر
دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq(as) University
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد، دانشگاه امام صادق(ع)دانشجوی کارشناس ارشد، دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد، دانشگاه امام صادق(ع)
شاپا
2008-41022228-6624




