ابعاد شناخت ربای جاهلی
(ندگان)پدیدآور
مصباحی مقدم, غلام رضااحمدوند, خلیل الهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
با ورود نظام سرمایه داری و صنعت بانکداری مبتنی بر بهره، به حوزه اقتصادی کشورهای اسلامی،دانشمندان مسلمان برای ایجاد سازگاری بین این نظام و حکم حرمت ربا، نظریههای مختلفی برای محدودکردن قلمرو حرمت ربا ارائه داده اند، و برای اثبات نظریه خود ادلهای آوردهاند، یکی از مهمترین استدلالهایی که طراحان این نظریهها به آن تمسّک کردهاند ادعای اختصاص حرمت ربا، به ربای رائج در عصر جاهلی و زمان نزول وحی است و هر کدام تصویر خاصی ازربای متداول در آن زمان ارائه دادهاند و حکم حرمت ربا را به آن اختصاص دادهاند. نظریه پردازان ربا و بهره معتقدند، همه آیات ربا ناظر به ربای رایج در عصر تشریع (ربای جاهلی) است، چرا که این آیات با مفروض گرفتن تعریف ربا، به بیان احکام و عواقب دنیوی و اخروی آن پرداختهاند، بنابراین هر نوع اظهار نظر پیرامون آیات ربا متوقف بر شناخت دقیق و صحیح از ربای جاهلی است. این تحقیق که از جهت منابع، کتابخانهای و از جهت روش تحقیق، تحلیلی و توصیفی است، با مراجعه به متون تاریخی، تفسیری، روایی و فقهی و با تجزیه و تحلیلی محتوایی به دنبال پژوهش از ماهیت ربای جاهلی است و فرضیه تحقیق این است که: «ربای جاهلی از جهت حقوقی گاهی در افزایش مبلغ بدهی در قبال تمدید سررسید بدهی و گاهی گرفتن زیاده برای اعطای قرض بود، از جهت کاربرد نیز گاهی برای قرضهای مصرفی وگاهی برای قرضهای سرمایهگذاری بود و از جهت نرخ، از نرخ بهره کم شروع میشد و در مواردی به صددرصد (دو برابر کردن اصل سرمایه و بدهی) میرسید». رباخواری در عصر جاهلی و همزمان بانزول وحی، به شیوههای مختلف بین اعراب متداول بوده که شناسائی این شیوه ها در تفسیر آیات وروایات مربوط به ربا و در نتیجه برای استنباط احکام شرعی ازآنها بسیار ضرورت دارد.
کلید واژگان
قرضقرض مصرفی و سرمایهگذاری
ربای جاهلی
نرخ
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2009-04-211388-02-01
ناشر
دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq(as) University
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد، دانشگاه امام صادق(ع)دانشجوی دکتری فقه و حقوق دانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد، دانشگاه امام صادق(ع)
شاپا
2008-41022228-6624




