تبیین مدل انتشار اوراق تجاری اسلامی برای شرکتهای بازرگانی
(ندگان)پدیدآور
مصباحیمقدم, غلامرضافدایینژاد, محمداسماعیلسجادی, سیدعلینوع مدرک
Textعلمی
زبان مدرک
فارسیچکیده
اوراق تجاری یک ابزار بدهی کوتاهمدت است که توسط یک شرکت، معمولاً برای تأمین مالی و برآوردن تعهدات کوتاهمدت منتتشر میشود. ناشرین اوراق تجاری شامل شرکتهای مختلف با انواع فعالیتهای مالی، صنعتی و بازرگانی هستند که در جهت تأمین مالى نیازهاى مالى کوتاه مدت و فصلى خود و نیز سرمایه در گردش مورد نیاز دائمى، از انواع اوراق تجارى استفاده مىکنند همچنین این اوراق جایگزین مناسبی برای وامهاى بانکی می باشد. بنابراین شرکتهای بازرگانی نیز میتوانند بمنظور ایفای تعهدات کوتاهمدت و جاری خود و تامین نقدینگی و موجودی کالای تجاری، اقدام به انتشار اوراق تجاری نمایند و با توجه به دوره گردش عملیات در شرکتهای بازرگانی، که بطور معمول، کوتاهمدت و کمتر از یک سال است، این اوراق قابلیت تطبیق خوبی با نیازهای مالی و نقدینگی شرکتهای بازرگانی دارد. از طرف دیگر این ابزار در نظام حقوقی و قانونی غربی طراحی شده است و عدم تطابق این اوراق با مقررات شریعت، مانع اصلی انتشار آن در بازارهای مالی اسلامی میباشد. البته مالی اسلامی این قابلیت را دارد که اوراق تجاری را در چارچوب عقود تجویز شده در فقه، طراحی نماید. این تحقیق با مطالعه تطبیقی و با نظرسنجی از خبرگان، مدل انتشار اوراق تجاری اسلامی را برای استفاده شرکتهای بازرگانی ارائه مینماید بطوریکه ضمن تحقق شرایط و کارکرد اوراق تجاری، با توجه به نوع فعالیت شرکتهای بازرگانی، ضوابط و شرایط اوراق اسلامی را رعایت مینماید.
کلید واژگان
مالی اسلامیاوراق تجاری
صکوک
تأمین مالی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2014-10-231393-08-01
ناشر
دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University
سازمان پدید آورنده
دانشیار دانشکده معارف اسلامی و الهیات دانشگاه امام صادق علیهالسلامدانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه شهید بهشتی
دکتری مدیریت مالی دانشگاه شهید بهشتی
شاپا
2251-82902588-6584




