واکاوی جایگاه بُعد دانشی در الگوهای معماری سازمانی (مطالعه موردی: سازمانهای امنیتی)
(ندگان)پدیدآور
فینی زاده بیدگلی, جعفر
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
صرف نظر از ابعاد و مؤلفههای خاص هر الگوی معماری سازمانی، چارچوب علمی برآمده از دانش وتجربه این حوزه بهعنوان رکنی مهم و اساسی، لازمه تکمیل هر الگوی معماری سازمانی محسوب میشود. بومی کردن الگوهای علمی به معنی عدول از اصول علمی آن نبوده و بعد دانشی معماری بهعنوان شاکله علمی- معماری سازمانی از خروج الگو از قاعده اثربخشی جلوگیری نموده و مبنای سنجش کارآمدی علمی الگو را فراهم میآورد. در سازمانهای امنیتی همچون سایر سازمانها وجود یک الگوی معماری سازمانی امری ضروری است که بعد دانشی از اجزای اصلی و نظم دهنده آن محسوب میشود. این تحقیق از حیث هدف از نوع کاربردی- توسعهای، با رویکرد کمی و ابزار جمعآوری کتابخانهای و پرسشنامه (با روایی محتوا و صوری خبرگی وآلفای کرونباخ 82/.) و با هدف تعیین جایگاه مبانی علمی معماری سازمانی در سازمانهای امنیتی انجام شد که نتایج تحقیق نشان میدهد در این سازمانها بعد دانشی بهعنوان جزئی از الگوهای معماری سازمانی همطراز چارچوبهای رایج معماری سازمانی بوده و از مؤلفههای مبانی و مفاهیم،کارکردها، الزامات، محصولات و جهت سازها تشکیل میشود. فهم مشترک در حوزه مبانی و مفاهیم اهمیت بالاتری ازسایر مؤلفهها دارد. بعد علمی معماری لازمه ایفای بهینه نقشهای شناختی، نظارتی و اجرایی سازمانهای امنیتی بوده و در خصوص تأمین مطلوب امنیت مراجع امنیت نقش ایفا میکند.
کلید واژگان
بعد دانشیچارچوب معماری
سازمان امنیتی
شماره نشریه
26تاریخ نشر
2018-08-231397-06-01



