نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorحسین زاده, محمدfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T08:46:15Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T08:46:15Z
dc.date.available1399-07-09T08:46:15Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T08:46:15Z
dc.date.issued2020-04-20en_US
dc.date.issued1399-02-01fa_IR
dc.date.submitted2017-12-09en_US
dc.date.submitted1396-09-18fa_IR
dc.identifier.citationحسین زاده, محمد. (1399). بررسی و مقایسۀ دیدگاه هابرماس و علامه طباطبایی دربارۀ اختیار با تکیه بر نظریۀ ادراکات اعتباری. قبسات, 25(95), 87-108. doi: 0495fa_IR
dc.identifier.issn1029-4538
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/0495
dc.identifier.urihttp://qabasat.iict.ac.ir/article_40462.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/348082
dc.description.abstractدر آثار علامه طباطبایی دو رویکرد متفاوت نسبت به مسئلۀ اختیار ارائه شده است: رویکرد سازگارگرایانه و رویکرد اختیارگرایانه. رویکرد اختیارگرایانۀ علامه طباطبایی دیدگاه ابتکاری اوست که از طریق اعتبار وجوب، به عنوان یکی از اعتبارات قبل از اجتماع، در سطح فردی و شخصی- نه اجتماعی- ترسیم می­گردد. هابرماس نیز در یک رویکرد اختیارگرایانه از طریق جداکردن ساحت علیت در جهان طبیعی از ساحت دلایل در جهان اجتماعی، اختیار انسان را ترسیم می­کند. مقالۀ حاضر در صدد پاسخ به این پرسش­هاست: دیدگاه اختیارگرایانۀ علامه طباطبایی با دیدگاه اختیارگرایانۀ هابرماس چه شباهت­ها و چه تفاوت­هایی دارد؟ هر یک از این دو دیدگاه در مقایسه با دیدگاه دیگر چه مزیت­ها و چه نقاط ضعفی دارد؟ آیا این دیدگاه­ها قابل پذیرش­اند و می­توانند اختیار انسان را تبیین کنند؟ در این مقاله این دو دیدگاه دربارۀ اختیار، با یکدیگر مقایسه و بررسی شده­اند. دیدگاه اختیارگرایانۀ هابرماس از این جهت که اختیار را از طریق یک جهان نمادین و اعتباری- که مشمول قانون علیت و ضرورت علّی نیست- تبیین می­کند، شبیه دیدگاه اختیارگرایانۀ علامه طباطبایی است؛ با این تفاوت که در رویکرد علامه طباطبایی امر اعتباری، یک اعتبار وابسته به شخص اعتبارکننده و از اعتبارات قبل از اجتماع است؛ اما در تقریر هابرماس، امر اعتباری، یک جهان اجتماعی است که مستقل از شخص مستقر است و شخص آن را اعتبار نکرده است. بررسی دیدگاه­ها به این مطلب انجامید که هر دو دیدگاه دچار اشکالاتی هستند و نمی­توانند رویکردی قابل قبول در تبیین مسئلۀ اختیار به شمار آیند.fa_IR
dc.format.extent603
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیfa_IR
dc.relation.ispartofقبساتfa_IR
dc.relation.ispartofQabasaten_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/0495
dc.subjectاختیارfa_IR
dc.subjectاعتباریاتfa_IR
dc.subjectجهان اجتماعیfa_IR
dc.subjectعلامه طباطباییfa_IR
dc.subjectهابرماسfa_IR
dc.titleبررسی و مقایسۀ دیدگاه هابرماس و علامه طباطبایی دربارۀ اختیار با تکیه بر نظریۀ ادراکات اعتباریfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه فلسفه اسلامی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایرانfa_IR
dc.citation.volume25
dc.citation.issue95
dc.citation.spage87
dc.citation.epage108


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد