| dc.contributor.author | حسین زاده, محمد | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T08:46:15Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T08:46:15Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T08:46:15Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T08:46:15Z | |
| dc.date.issued | 2020-04-20 | en_US |
| dc.date.issued | 1399-02-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2017-12-09 | en_US |
| dc.date.submitted | 1396-09-18 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | حسین زاده, محمد. (1399). بررسی و مقایسۀ دیدگاه هابرماس و علامه طباطبایی دربارۀ اختیار با تکیه بر نظریۀ ادراکات اعتباری. قبسات, 25(95), 87-108. doi: 0495 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1029-4538 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/0495 | |
| dc.identifier.uri | http://qabasat.iict.ac.ir/article_40462.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/348082 | |
| dc.description.abstract | در آثار علامه طباطبایی دو رویکرد متفاوت نسبت به مسئلۀ اختیار ارائه شده است: رویکرد سازگارگرایانه و رویکرد اختیارگرایانه. رویکرد اختیارگرایانۀ علامه طباطبایی دیدگاه ابتکاری اوست که از طریق اعتبار وجوب، به عنوان یکی از اعتبارات قبل از اجتماع، در سطح فردی و شخصی- نه اجتماعی- ترسیم میگردد. هابرماس نیز در یک رویکرد اختیارگرایانه از طریق جداکردن ساحت علیت در جهان طبیعی از ساحت دلایل در جهان اجتماعی، اختیار انسان را ترسیم میکند. مقالۀ حاضر در صدد پاسخ به این پرسشهاست: دیدگاه اختیارگرایانۀ علامه طباطبایی با دیدگاه اختیارگرایانۀ هابرماس چه شباهتها و چه تفاوتهایی دارد؟ هر یک از این دو دیدگاه در مقایسه با دیدگاه دیگر چه مزیتها و چه نقاط ضعفی دارد؟ آیا این دیدگاهها قابل پذیرشاند و میتوانند اختیار انسان را تبیین کنند؟ در این مقاله این دو دیدگاه دربارۀ اختیار، با یکدیگر مقایسه و بررسی شدهاند. دیدگاه اختیارگرایانۀ هابرماس از این جهت که اختیار را از طریق یک جهان نمادین و اعتباری- که مشمول قانون علیت و ضرورت علّی نیست- تبیین میکند، شبیه دیدگاه اختیارگرایانۀ علامه طباطبایی است؛ با این تفاوت که در رویکرد علامه طباطبایی امر اعتباری، یک اعتبار وابسته به شخص اعتبارکننده و از اعتبارات قبل از اجتماع است؛ اما در تقریر هابرماس، امر اعتباری، یک جهان اجتماعی است که مستقل از شخص مستقر است و شخص آن را اعتبار نکرده است. بررسی دیدگاهها به این مطلب انجامید که هر دو دیدگاه دچار اشکالاتی هستند و نمیتوانند رویکردی قابل قبول در تبیین مسئلۀ اختیار به شمار آیند. | fa_IR |
| dc.format.extent | 603 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | قبسات | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Qabasat | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/0495 | |
| dc.subject | اختیار | fa_IR |
| dc.subject | اعتباریات | fa_IR |
| dc.subject | جهان اجتماعی | fa_IR |
| dc.subject | علامه طباطبایی | fa_IR |
| dc.subject | هابرماس | fa_IR |
| dc.title | بررسی و مقایسۀ دیدگاه هابرماس و علامه طباطبایی دربارۀ اختیار با تکیه بر نظریۀ ادراکات اعتباری | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار گروه فلسفه اسلامی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 25 | |
| dc.citation.issue | 95 | |
| dc.citation.spage | 87 | |
| dc.citation.epage | 108 | |